Music and Songs in "Lolita", novel and film - Université Toulouse - Jean Jaurès Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world Année : 2010

Music and Songs in "Lolita", novel and film

Marie Christel Bouchet

Résumé

The aim of this paper is to stress the importance of music and song in Nabokov's Lolita (1955), and also in Kubrick's interpretation of it in his film (1962). Indeed Kubrick's adaptation does bring about, as Linda Hutcheon puts it, a "transcoding process" from the code of writing into the code of film (Hutcheon 7), which is itself multisemiotic, as film associates moving and still images, language, and, of course, music. The analysis begins with a scrutiny of songs in the novel, as Humbert uses songs to not only screen his deeds like in the davenport scene, but also to fuel his contemptuous vision of Lolita. Then the study turns to the function of music in characterization, in both novel and film: the film's characters are associated to musical themes that reflect thematic patterns of characterization in the novel. We will finally draw from those analyses the illustration of how both works use music to organize a subtle destabilization of signs that undermines the first-degree reading or viewing.
Cette étude s'attache à souligner l'importance de la musique et des chansons dans Lolita, tant dans le roman de Nabokov (1955) que dans l'adaptation filmique qu'en réalisa Stanley Kubrick en 1962. En effet, comme l'explique Linda Hutcheon (Hutcheon 7), l'adaptation met en oeuvre un processus de transcodage du code écrit au code filmique, qui est lui-même multisémiotique, puisqu'un film associe images mouvantes et fixes, langage et naturellement musique. Cette étude s'ouvre sur une analyse des chansons dans le roman (Humbert utilise en effet les chansons non seulement comme écran à ses agissements, comme dans la scène de masturbation dominicale, mais aussi pour souligner le mépris qu'il a pour les goûts et la culture de Lolita). Ces analyses permettent ensuite d'étudier les fonctions de la musique en termes de caractérisation dans le roman comme dans le film: dans l'adaptation les personnages sont associés à des thèmes musicaux qui font écho à certains motifs du roman. Enfin, ces éléments permettent de montrer comment chaque oeuvre utilise la musique pour organiser une subtile déstabilisation des signes.
Fichier principal
Vignette du fichier
article_Marie_Bouchet_Music_and_Songs_in_Lolita.pdf (69.28 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Accord explicite pour ce dépôt
Loading...

Dates et versions

hal-00712136 , version 1 (26-06-2012)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00712136 , version 1

Citer

Marie Christel Bouchet. Music and Songs in "Lolita", novel and film. Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , 2010, 3, http://www.miranda-ejournal.fr/1/miranda/article.xsp?numero=3&id_article=article_11-455. ⟨hal-00712136⟩
486 Consultations
1314 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More