OO peut supposee u'avee des eefaats de e niveau scolaire, la lecture est encore trop séquentielle pour peeettte la pise d'ifoatio siultaae suu l'eesele des letttes oposaat le ot. Il serait intéressant de conduire des études permettant de savoir si un entraînement au ttaiteeet visuel siultaa pouait te fiue à l'appeetissage de l'orthographe lexicale. De la même façon, nous avons proposé 6 lectures du pseudo-mot, ce nombre semble être suffisant pour des enfants de CE1, mais pas pour des enfants de CP. Share (2004) indique que la forme orthographique peut te oisse à pati d'' leetue oeete, ais il faut pisee ue l'heu est ue laague transparente contrairement au français. Peut-tte u'avee u oe de psetatio de l'ite plus important les enfants de CP, à savoir le traitement visuel siultaa seele iee ipliu daas l'aaauisitio des oaissaaes othogaphiues leiales, 2012. ,
elle ous peeet d'appotee ue pisio uaat à au niveau scolaire concerné. En effet, il appaaaît ii ue e ttaiteeet visuel siultaa ,
Orthographic learning during reading: the role of whole-word visual processing, Journal of Research in Reading, vol.10, issue.4, 2013. ,
DOI : 10.1111/j.1467-9817.2012.01551.x
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01218316
Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis, Cognition, vol.104, issue.2, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.cognition.2006.05.009
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817777
Influence of the visual attention span on child reading performance: a cross-sectional study, Journal of Research in Reading, vol.131, issue.(1), 2009. ,
DOI : 10.1111/j.1467-9817.2008.01387.x
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817785
Correlates of orthographic learning in third-grade children's silent reading, Journal of Research in Reading, vol.31, issue.2, 2007. ,
DOI : 10.1037//0012-1649.33.3.468
Phonological recoding and rapid orthographic learning in third-graders??? silent reading: A critical test of the self-teaching hypothesis, Journal of Experimental Child Psychology, vol.92, issue.3, pp.203-219, 2005. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2005.06.005
Le traitement visuel est-il impliqué dans l'acquisition de l'orthographe lexicale, ANAE, vol.107108, 2010. ,
La mémorisation des mots lus en CM2 : effet du traitement visuel simultané. L'année psychologique, pp.175-196, 2012. ,
DOI : 10.4074/s0003503312002011
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00817744/file/APversionacceptee-01-2012.pdf
Accounting for children???s orthographic learning while reading text: Do children self-teach?, Journal of Experimental Child Psychology, vol.95, issue.1, pp.56-77, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2006.03.008
URL : http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.541.365
Orthographic learning during reading: examining the role of self-teaching, Journal of Experimental Child Psychology, vol.82, issue.3, pp.185-199, 2002. ,
DOI : 10.1016/S0022-0965(02)00008-5
Does phonological recoding occur during silent reading, and is it necessary for orthographic learning?, Journal of Experimental Child Psychology, vol.104, issue.3, pp.267-282, 2009. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2009.06.002
Orthographic Learning During Oral and Silent Reading, Scientific Studies of Reading, vol.1, issue.1, 2007. ,
DOI : 10.1037/0022-0663.91.3.415
Chicken or egg? Untangling the relationship between orthographic processing skill and reading accuracy, Cognition, vol.122, issue.1, pp.110-117, 2012. ,
DOI : 10.1016/j.cognition.2011.09.003
The role of phonological recoding in orthographic learning, Journal of Experimental Child Psychology, vol.93, issue.2, pp.166-185, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2005.09.003
Test de l'Alouette, 1965. ,
The effect of visual word features on the acquisition of orthographic knowledge, Journal of Experimental Child Psychology, vol.93, issue.4, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2005.11.003
Orthographic learning via self-teaching in children learning to read English: Effects of exposure, durability, and context, Journal of Experimental Child Psychology, vol.96, issue.1, pp.71-84, 2007. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2006.06.004
Phonological recoding and self-teaching: sine qua non of reading acquisition, Cognition, vol.55, issue.2, pp.10-0277, 1995. ,
DOI : 10.1016/0010-0277(94)00645-2
Phonological recoding and orthographic learning: A direct test of the self-teaching hypothesis. ournal of Experimental Child Psychology, pp.95-129, 1999. ,
Orthographic learning at a glance: On the time course and developmental onset of self-teaching, Journal of Experimental Child Psychology, vol.87, issue.4, pp.267-298, 2004. ,
DOI : 10.1016/j.jecp.2004.01.001
A visual processing but no phonological disorder in a child with mixed dyslexia, Cortex, vol.47, issue.10, pp.47-1197, 2011. ,
DOI : 10.1016/j.cortex.2011.05.011
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00965218
The cognitive deficits responsible for developmental dyslexia: Review of evidence for a selective visual attentional disorder, Dyslexia, vol.82, issue.4, pp.1-25, 2004. ,
DOI : 10.1002/dys.284
Le traitement visuel simultané est-il ipliu daas l'appeetissage de l'othogaphe leeiale à tous les iveauu solaies ?, Actes du 6 ème Colloque du RIPSYDEVE. Actualités de la Psychologie du développeeet et de l'Éducatioo Toulouse : Université Toulouse 2 ? le Mirail. [en ligne, pp.49-56, 2014. ,