Perbosc et l’enquête folklorique - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Cahiers de Littérature Orale Year : 2008

Perbosc et l’enquête folklorique

(1)
1

Abstract

The collecting method developed by A. Perbosc and put into practice in 1900 in his class at the Comberouger school (Tarn-et-Garonne) is remarkable because it was efficient and part of a broader pedagogical project that transformed young folklorists into actors of their own culture. By making children aware of their society’s language, knowledge, and practices, often devalued by official culture, his method also put into perspective Perbosc’s political, ideological, or simply human commitment.
La méthode d’enquête élaborée par A. Perbosc et mise en acte en 1900 dans sa classe de l’école de Comberouger (Tarn-et-Garonne) est remarquable par son efficacité, mais aussi parce qu’elle s’inscrit dans un projet pédagogique global qui fait des jeunes folkloristes les acteurs de leur propre culture. Révélant aux enfants la langue, les savoirs et les pratiques de leur société, dévalorisée par la culture officielle, elle met aussi en œuvre les engagements politiques, idéologiques ou tout simplement humains de son initiateur.
Fichier principal
Vignette du fichier
BRU_J_article_CLO_2008.pdf (66.58 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)
Loading...

Dates and versions

hal-01112191 , version 1 (02-02-2015)

Licence

Attribution - NonCommercial - NoDerivatives - CC BY 4.0

Identifiers

Cite

Josiane Bru. Perbosc et l’enquête folklorique : Projet pédagogique et outil de construction sociale. Cahiers de Littérature Orale, 2008, Pratiques d'enquêtes, 63-64, pp.201-212. ⟨10.4000/clo.208⟩. ⟨hal-01112191⟩
83 View
203 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More