Acceptions, dénotation, frontières du concept de valeur - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Éduquer/Former Year : 2012

Acceptions, dénotation, frontières du concept de valeur

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Abstract

As we tried to identify and compare the implicit and explicit values declared by 191 junior High School music teachers and because we assume that the clarifcation of values helps to make that teaching intelligible, we have been led to examine the concept of value from a perspective focused on defnition, category and form. The purpose of the article is to confront the diferent meanings of the word value through the (qualitative) method of the « close associative arrays » particularly suited to concepts that are problematic (Van der Maren, 1996). (Qualitative and quantitative) analyses of discourse using the software Tropes (Ghiglione, Matalon, Bacri, 1985) enabled us to confrm this approach through compari-son. Te logico-linguistic form taken by the expressed values and norms is then analyzed to diferentiate these two closely-related concepts.Te results from the comparison of several defnitions of the word « value » reveal a certain number of invariants: 1) the value belongs to the world of ideas but the debate remains open as to its belonging to the living world; 2) the idea remains valid and has a certain capacity for assessment; 3) it is an idea between preference and desire, and as such is motivating. Beyond the invariants, the defnitions which have been compared express tension, between immanence and transcendence, between meaning and lack of meaning, between ontological category and appreciative category.
En cherchant à identifer puis à comparer les valeurs déclarées implicitement puis explicitement par 191 enseignants d’éducation musicale en collège et parce que nous postulons que l’explicitation des valeurs participe à une intelligibilité de cet enseignement, alors nous avons été amenée à ques-tionner le concept de valeur d’un point de vue défnitoire, catégoriel et formel. Le présent article se propose de confronter diférentes acceptions du mot valeur grâce à la méthode (qualitative) des « matrices de proximité associatives » particulièrement adapatée aux concepts qui posent problème (Van der Maren, 1996). L’analyse (qualitative et quantitative) du discours grâce au logiciel Tropes (Ghiglione, Matalon, Bacri, 1985) nous a permis de corroborer cette approche par comparaison. La forme logico-linguistique des énoncés des valeurs et des normes est analysée afn de diférencier ces deux concepts voisins. Les résultats issus de la comparaison de plusieurs défnitions du mot valeur induisent un certain nombre d’invariants : 1) la valeur appartient au monde des idées mais la discussion reste ouverte quant à son appartenance au monde du vivant, 2) cette idée est valable, elle permet d’évaluer, de se référer, 3) c’est une idée entre préférence et désir qui à ce titre motive. Au-delà des invariants, les défnitions comparées dénotent des tensions, entre immanence et transcen-dance, entre sens et absence de sens, entre catégorie ontologique et catégorie appréciative.
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Dates and versions

hal-01134950 , version 1 (24-03-2015)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01134950 , version 1

Cite

Odile Tripier-Mondancin. Acceptions, dénotation, frontières du concept de valeur. Éduquer/Former, 2012, Musique et pratiques actuelles en milieu scolaire, 43, pp.35-62. ⟨hal-01134950⟩
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