Musical education in primary school : which skills are being taught ? - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Éduquer/Former Year : 2012

Musical education in primary school : which skills are being taught ?

Éducation musicale à l’école primaire : quels savoirs enseignés ?

(1)
1

Abstract

The adaptation of the social practice of a leisure activity to a learning discipline is not obvious and it is probably one of the reasons why Musical Education struggles to find its place among the corpus of school subjects. There are numerous school actors and users who seem to be unaware of the nature of the target skills of this discipline and apart from the practice of singing and listening, the syllabuses remain rather vague on the question of reference skills and about the skills that a pupil is supposed to acquire. Does that mean that there is some room left for a pedagogic freedom which would depend on the teachers’ relationships with music ? This is far from being certain ! The results of a survey which collected 1022 answers in the Nancy-Metz Académie, show that teachers who get involved in this discipline are motivated by educational values in the same way as teachers from other disciplines are. Their own experiences of music don’t necessarily play a key role in that respect. When describing a translation of their musical knowledge and the values that motivate them, which sometimes proves difficult, 26 teachers who were interviewed after the survey, supply us with a certain amount of information about the skills which are taught in Musical Education.
La transposition d’une pratique sociale de loisir en discipline d’apprentissage n’est pas évidente et c’est sans doute une des raisons pour lesquelles l’éducation musicale peine à trouver sa place dans le corpus des disciplines scolaires. Nombreux sont les acteurs et les usagers de l’école qui semblent ignorer la nature des savoirs visés par cette discipline, et, en dehors de la pratique du chant et de l’écoute, les programmes restent assez vagues sur la question des savoirs de référence et des savoirs que l’élève est censé acquérir. Doit-on y voir la place pour une certaine liberté pédagogique qui dépendrait du rapport à la musique des enseignants ? Ce n’est pas si sûr ! Les résultats d’une enquête, qui a recueilli 1022 réponses dans l’académie de Nancy-Metz, montrent que les enseignants qui s’impliquent dans la discipline sont mobilisés par des valeurs éducatives au même titre que dans les autres disciplines, et moins par leurs propres expériences de la musique (Maizières, 2009). En décrivant un transfert parfois difficile de leurs connaissances musicales et les valeurs qui les mobilisent, 26 enseignants interviewés à la suite de l’enquête nous livrent un certain nombre d’informations sur les savoirs enseignés en éducation musicale.
Not file

Dates and versions

hal-01205638 , version 1 (25-09-2015)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01205638 , version 1

Cite

Frédéric Maizières. Éducation musicale à l’école primaire : quels savoirs enseignés ?. Éduquer/Former, 2012, Musique et pratiques actuelles en milieu scolaire, 43 (1), pp.13-34. ⟨hal-01205638⟩
417 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More