Quelles articulations entre lecture littéraire et Histoire à l'école primaire ? Perspective diachronique et étude de cas
Abstract
This article seeks to clarify the articulations between literature and History at the cursory reading of historical fiction in elementary school, links which place the versatile teacher in front of a double didactic difficulty: not to turn reading of a story into simple « disguised history lesson » without neglecting the obstacles to understanding related to the importance of historical knowledge. After having described diachronically the schooling of literature and History and discussed the issues raised by the nature of historical stories, our observation was focused on a case study, the reading of the album Otto, the autobiography of a teddy bear in three classes CM2*. Through choices operated by the teachers regarding the entry in the album and the construction of a sequence of literature, it came to identify their impact on the relevance of the objectives-obstacles selected (temporality, character / narrator, links text / image, etc.) and different degrees of articulation that allow between literary reading and History. *5th years of primary school
Cet article cherche à éclairer les articulations entre littérature et Histoire lors de la lecture cursive de fictions historiques à l'école primaire, articulations qui placent l'enseignant polyvalent devant une double difficulté didactique : ne pas transformer la lecture d'un récit en simple « leçon d'histoire déguisée », sans pour autant négliger les obstacles à la compréhension liés à l'importance des savoirs historiques. Après avoir décrit diachroniquement la scolarisation de la littérature et de l'Histoire et évoqué les questions soulevées par la nature des récits historiques, notre observation s'est portée sur une étude de cas, la lecture de l'album Otto, autobiographie d'un ours en peluche, dans trois classes de CM2. À travers les choix opérés par les enseignants relativement à l'entrée dans l'album et la construction d'une séquence de littérature, il s'est agi de dégager leurs incidences quant à la pertinence des objectifs-obstacles sélectionnés (temporalité, person-nage/narrateur, relations texte/image, etc.) et aux différents degrés d'articulation qu'ils permettent entre lecture littéraire et histoire.
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