L’utilité du tutorat pour de jeunes enseignants : la preuve par 20 ans d’expérience (Note de synthèse)

Résumé : The dynamic teacher-education policies in Western countries and the range and creativity of research in this field have prompted this update of a literature review published here in 2000 under the title: L’utilité discutée du tutorat en formation initiale des enseignants [1]. The current review is organized into three sections. The first section traces developments in the future perspectives noted in the original review; the “debate” about the usefulness of mentoring is thus the starting point for examining recent findings in related research. The second section presents the main reforms introduced over the past ten years, all of which decisively confirm the great utility of mentoring in teacher education. The third section suggests new directions for reflection by insisting on the need to consider mentoring as part of a much broader problematic: education by alternating classroom work and work analysis. In conclusion, this review notes that despite the wide range of programs developed to optimize the mentoring relationship and thereby improve the education of preservice teachers, the proper training of mentors remains a priority.
Type de document :
Article dans une revue
Recherche et formation, INRP, puis ENS éditions, 2009, Former à accueillir les élèves en situation de handicap, 61, pp.85-129. 〈http://rechercheformation.revues.org/534〉. 〈10.4000/rechercheformation.534〉
Liste complète des métadonnées

Littérature citée [238 références]  Voir  Masquer  Télécharger

https://hal-univ-tlse2.archives-ouvertes.fr/hal-01498535
Contributeur : Sebastien Chalies <>
Soumis le : vendredi 28 avril 2017 - 15:09:13
Dernière modification le : mercredi 23 mai 2018 - 17:58:09
Document(s) archivé(s) le : samedi 29 juillet 2017 - 12:24:33

Fichier

Chaliès et al - R&F 2009.pdf
Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Identifiants

Collections

Citation

Sébastien Chalies, Solange Cartaut, Guillaume Escalié, Marc Durand. L’utilité du tutorat pour de jeunes enseignants : la preuve par 20 ans d’expérience (Note de synthèse) . Recherche et formation, INRP, puis ENS éditions, 2009, Former à accueillir les élèves en situation de handicap, 61, pp.85-129. 〈http://rechercheformation.revues.org/534〉. 〈10.4000/rechercheformation.534〉. 〈hal-01498535〉

Partager

Métriques

Consultations de la notice

165

Téléchargements de fichiers

291