La formation professionnelle des enseignants, 1994. ,
La formation initiale des enseignants dans l'école : une exploration de la 15 contribution distincte d'enseignants du milieu scolaire et de professeurs d'Université 16 dans le cadre de partenariats, Enseignants de métier 17 et formation initiale, pp.155-174, 1998. ,
Mentoring : Contemporary principles and issues, 1992. ,
Change in Teacher Education: interpreting and experiencing new professional roles, European Journal of Teacher Education, vol.17, issue.1, pp.19-34, 1996. ,
DOI : 10.1080/0260747930190205
The roles of cooperating teacher and university supervisor 27 in learning to teach. Teaching and Teacher Education, pp.501-518, 1995. ,
Etude échosystémique d'un entretien de supervision de 30 stage. Revue des sciences de l'éducation, pp.443-466, 1994. ,
DOI : 10.7202/031736ar
URL : http://www.erudit.org/revue/rse/1994/v20/n3/031736ar.pdf
L'utilit?? discut??e du tutorat en formation initiale des enseignants, Recherche & Formation, vol.35, issue.1, pp.145-180, 2000. ,
DOI : 10.3406/refor.2000.1678
The mentor-protege relationship as a factor in preservice 36 teacher education : A review of the literature. Early Child Developement and Care, pp.73-83, 1996. ,
Being an associate teacher : A feather in one's cap. Education Canada, pp.32-40, 1992. ,
Intervention sur l'ajustement du projet de formation 2 professionnelle des étudiants en EP par entretien d'explicitation. Actes du 3 colloque « Identifier les effets de l'intervention en motricité humaine », 1998. ,
Mentoring Processes in School???based Training, British Educational Research Journal, vol.17, issue.2, pp.225-235, 1997. ,
DOI : 10.1080/00405849009543426
Teaching action in physical education. A cognitive anthropology approch. 10 AIESEP Newsletter, pp.2-10, 1999. ,
Développement personnel et accès à une culture professionnelle en 13 formation initiale des professeurs, 2000. ,
Chronomètre et survêtement, Paris : Editions Revue EPS, 2001. ,
Le conseil pédagogique : partage d'expérience et 18 transmission culturelle, 2001. ,
La culture en action des enseignants. Revue des 21 Sciences de l'Education, pp.83-104, 2002. ,
DOI : 10.7202/007150ar
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00803997
The Role of Effective Mentors in Learning to Teach, Journal of Teacher Education, vol.51, issue.2, pp.102-112, 2000. ,
DOI : 10.1177/002248710005100204
Making Subject Matter Part of the Conversation in Learning to Teach, Journal of Teacher Education, vol.54, issue.2, pp.32-43, 1990. ,
DOI : 10.1177/002248719004100305
L'action des professeurs lors de la 30 genèse et la régulation des conflits en classe, pp.107-119, 2002. ,
Conceptions of mentoring : An empirical study of 34 conceptions of mentoring during the school-based teacher education. Teaching and 35 Teacher Education, pp.627-641, 1996. ,
L'enseignement de l'Education Physique comme 38 action située : propositions pour une anthropologie cognitive, STAPS, vol.55, pp.79-97, 2001. ,
Preservice teacher' s perceptions of learning to teach in a predominantly 41 school-based teacher education base, Journal of Teaching in Physical Education, vol.18, pp.42-175, 1999. ,
L'homme pluriel. Les ressorts de l'action, 1998. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00463765
Cognition in practice, 1988. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511609268
An analysis of a user???s exploration and learning of a multimedia instruction system, Computers & Education, vol.36, issue.1, pp.59-82, 2001. ,
DOI : 10.1016/S0360-1315(00)00053-1
The cooperating teacher as a supervisor, Journal of Curriculum and 2 Supervision, pp.329-342, 1993. ,
Savoirs et pratiques de formation des maîtres, Cahiers de la Recherche en 5 Education, pp.253-286, 1994. ,
Learning to teach and models of mentoring, 1993. ,
Teacher Mentoring and Teacher Retention, Journal of 12 Teacher Education, pp.200-204, 1992. ,
DOI : 10.1177/0022487192043003006
Clinical Supervision in a Standards-Based Environment: Opportunities and Challenges, Journal of Teacher Education, vol.52, issue.3, p.243, 2001. ,
DOI : 10.1177/0022487101052003006
Le travail sur l'habitus dans la formation des enseignants Analyse des 18 pratiques et prise de conscience, Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles 20 compétences, pp.77-96, 1996. ,
Are schools prepared to allow beginning teachers to 23 reconceptualize instruction ? Teaching and Teacher Education, pp.541-553, 1999. ,
DOI : 10.1016/s0742-051x(99)00007-4
Aboriginal student teacher in the extended practicum : contextual 26 supervision. Teaching and Teacher education, pp.113-121, 1991. ,
Perspectives on socially shared 29 cognition, 1991. ,
Les préoccupations et la tonalité émotionnelle des enseignants 32 débutants lors de leurs premières expériences en classe. Les Dossiers des Sciences de 33 l'Education, pp.111-123, 2001. ,
Les dilemmes des enseignants débutants : 36 études lors des premières expériences de classe en Education Physique, pp.47-58, 2001. ,
Obstacles to Professional Development: Interns??? Desire to Fit in, Get Along, and Be Real Teachers, Journal of Teaching in Physical Education, vol.16, issue.4, pp.41-57, 1997. ,
DOI : 10.1123/jtpe.16.4.440
Classroom teachers as mentors : Possibilities for participation in a 44 professional development school context. Teaching and Teacher Education, pp.331-376, 1995. ,
Plans and situated action, 1987. ,
Le cours d'action : analyse sémio-logique. Essai d'une anthropologie 4 cognitive située, 1992. ,
Anthropologie cognitive et analyse des compétences L'analyse de la singularité de l'action, pp.171-211, 2000. ,
Ergonomie des situations informatisées, 1994. ,
Autonomie et connaissance. Essai sur le vivant, 1989. ,
Quels savoirs pour l'éthique ? action, sagesse et cognition, p.14, 1996. ,
L'entretien d'explicitation, 1994. ,
L'exercice de la pensée critique en recherche ? 19 formation : vers la construction d'une éthique des relations entre chercheurs et 20 enseignants débutants, Savoirs, vol.2, pp.53-70, 2003. ,
DOI : 10.3917/savo.002.0051
URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=SAVO_002_0051
Changing Directions in the Practicum: looking ahead to the 1990s, Journal of Education for Teaching, vol.3, issue.1, pp.105-132, 1990. ,
DOI : 10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w