M. Altet, La formation professionnelle des enseignants, 1994.

T. Atkinson, La formation initiale des enseignants dans l'école : une exploration de la 15 contribution distincte d'enseignants du milieu scolaire et de professeurs d'Université 16 dans le cadre de partenariats, Enseignants de métier 17 et formation initiale, pp.155-174, 1998.

T. M. Bey and C. T. Holmes, Mentoring : Contemporary principles and issues, 1992.

D. Blake, V. Hamley, M. Jenning, and M. Lloyd, Change in Teacher Education: interpreting and experiencing new professional roles, European Journal of Teacher Education, vol.17, issue.1, pp.19-34, 1996.
DOI : 10.1080/0260747930190205

H. Borko and V. Mayfield, The roles of cooperating teacher and university supervisor 27 in learning to teach. Teaching and Teacher Education, pp.501-518, 1995.

M. Brouillet and C. Deaudelin, Etude échosystémique d'un entretien de supervision de 30 stage. Revue des sciences de l'éducation, pp.443-466, 1994.
DOI : 10.7202/031736ar

URL : http://www.erudit.org/revue/rse/1994/v20/n3/031736ar.pdf

S. Chaliès and M. Durand, L'utilit?? discut??e du tutorat en formation initiale des enseignants, Recherche & Formation, vol.35, issue.1, pp.145-180, 2000.
DOI : 10.3406/refor.2000.1678

E. F. Clifford and V. P. Green, The mentor-protege relationship as a factor in preservice 36 teacher education : A review of the literature. Early Child Developement and Care, pp.73-83, 1996.

A. Cole, Being an associate teacher : A feather in one's cap. Education Canada, pp.32-40, 1992.

J. M. Daele and G. Carlier, Intervention sur l'ajustement du projet de formation 2 professionnelle des étudiants en EP par entretien d'explicitation. Actes du 3 colloque « Identifier les effets de l'intervention en motricité humaine », 1998.

E. Dunne and N. Bennett, Mentoring Processes in School???based Training, British Educational Research Journal, vol.17, issue.2, pp.225-235, 1997.
DOI : 10.1080/00405849009543426

M. Durand, Teaching action in physical education. A cognitive anthropology approch. 10 AIESEP Newsletter, pp.2-10, 1999.

M. Durand, Développement personnel et accès à une culture professionnelle en 13 formation initiale des professeurs, 2000.

M. Durand, Chronomètre et survêtement, Paris : Editions Revue EPS, 2001.

M. Durand and S. Chaliès, Le conseil pédagogique : partage d'expérience et 18 transmission culturelle, 2001.

M. Durand, L. Ria, and E. Flavier, La culture en action des enseignants. Revue des 21 Sciences de l'Education, pp.83-104, 2002.
DOI : 10.7202/007150ar

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00803997

C. M. Fairbanks, D. Freedman, and C. Kahn, The Role of Effective Mentors in Learning to Teach, Journal of Teacher Education, vol.51, issue.2, pp.102-112, 2000.
DOI : 10.1177/002248710005100204

S. Feiman-nemser and M. B. Parker, Making Subject Matter Part of the Conversation in Learning to Teach, Journal of Teacher Education, vol.54, issue.2, pp.32-43, 1990.
DOI : 10.1177/002248719004100305

E. Flavier, S. Bertone, D. Hauw, and M. Durand, L'action des professeurs lors de la 30 genèse et la régulation des conflits en classe, pp.107-119, 2002.

A. Franke and L. O. Dahlgren, Conceptions of mentoring : An empirical study of 34 conceptions of mentoring during the school-based teacher education. Teaching and 35 Teacher Education, pp.627-641, 1996.

N. Gal-petitfaux and M. Durand, L'enseignement de l'Education Physique comme 38 action située : propositions pour une anthropologie cognitive, STAPS, vol.55, pp.79-97, 2001.

C. A. Hardy, Preservice teacher' s perceptions of learning to teach in a predominantly 41 school-based teacher education base, Journal of Teaching in Physical Education, vol.18, pp.42-175, 1999.

B. Lahire, L'homme pluriel. Les ressorts de l'action, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00463765

J. Lave, Cognition in practice, 1988.
DOI : 10.1017/CBO9780511609268

S. Leblanc, M. Durand, J. Saury, and J. Theureau, An analysis of a user???s exploration and learning of a multimedia instruction system, Computers & Education, vol.36, issue.1, pp.59-82, 2001.
DOI : 10.1016/S0360-1315(00)00053-1

P. Lemma, The cooperating teacher as a supervisor, Journal of Curriculum and 2 Supervision, pp.329-342, 1993.

D. Martin, Savoirs et pratiques de formation des maîtres, Cahiers de la Recherche en 5 Education, pp.253-286, 1994.

T. Maynard and J. Furlong, Learning to teach and models of mentoring, 1993.

S. J. Odell and D. P. Ferraro, Teacher Mentoring and Teacher Retention, Journal of 12 Teacher Education, pp.200-204, 1992.
DOI : 10.1177/0022487192043003006

E. Pajak, Clinical Supervision in a Standards-Based Environment: Opportunities and Challenges, Journal of Teacher Education, vol.52, issue.3, p.243, 2001.
DOI : 10.1177/0022487101052003006

P. Perrenoud, Le travail sur l'habitus dans la formation des enseignants Analyse des 18 pratiques et prise de conscience, Former des enseignants professionnels. Quelles stratégies ? Quelles 20 compétences, pp.77-96, 1996.

T. G. Puk and J. M. Haines, Are schools prepared to allow beginning teachers to 23 reconceptualize instruction ? Teaching and Teacher Education, pp.541-553, 1999.
DOI : 10.1016/s0742-051x(99)00007-4

E. G. Ralph, Aboriginal student teacher in the extended practicum : contextual 26 supervision. Teaching and Teacher education, pp.113-121, 1991.

L. B. Resnick, J. M. Levine, and . Teasley, Perspectives on socially shared 29 cognition, 1991.

L. Ria and M. Durand, Les préoccupations et la tonalité émotionnelle des enseignants 32 débutants lors de leurs premières expériences en classe. Les Dossiers des Sciences de 33 l'Education, pp.111-123, 2001.

L. Ria, J. Saury, C. Sève, and M. Durand, Les dilemmes des enseignants débutants : 36 études lors des premières expériences de classe en Education Physique, pp.47-58, 2001.

G. L. Rikard and S. M. Knight, Obstacles to Professional Development: Interns??? Desire to Fit in, Get Along, and Be Real Teachers, Journal of Teaching in Physical Education, vol.16, issue.4, pp.41-57, 1997.
DOI : 10.1123/jtpe.16.4.440

R. N. Stanulis, Classroom teachers as mentors : Possibilities for participation in a 44 professional development school context. Teaching and Teacher Education, pp.331-376, 1995.

L. Suchman, Plans and situated action, 1987.

J. Theureau, Le cours d'action : analyse sémio-logique. Essai d'une anthropologie 4 cognitive située, 1992.

J. Theureau, Anthropologie cognitive et analyse des compétences L'analyse de la singularité de l'action, pp.171-211, 2000.

J. Theureau and F. Jeffroy, Ergonomie des situations informatisées, 1994.

F. J. Varela, Autonomie et connaissance. Essai sur le vivant, 1989.

F. J. Varela, Quels savoirs pour l'éthique ? action, sagesse et cognition, p.14, 1996.

P. Vermersch, L'entretien d'explicitation, 1994.

P. Veyrunes, S. Bertone, and M. Durand, L'exercice de la pensée critique en recherche ? 19 formation : vers la construction d'une éthique des relations entre chercheurs et 20 enseignants débutants, Savoirs, vol.2, pp.53-70, 2003.
DOI : 10.3917/savo.002.0051

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=SAVO_002_0051

K. M. Zeichner, Changing Directions in the Practicum: looking ahead to the 1990s, Journal of Education for Teaching, vol.3, issue.1, pp.105-132, 1990.
DOI : 10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w