A. , F. Freudiger, N. Et, I. , and A. , Savoirs et points de vue d'élèves, Cahiers Pédagogiques, vol.478, pp.48-49, 2010.

B. Officiel-de-l-'education and . Nationale, Circulaire n°2004110 du 872004. Généralisation d'une éducation à l'environnement pour un développement durable (EEDD). France, 2004.

B. Officiel-de-l-'education and . Nationale, Circulaire n°2007 du 29-03-2007. Seconde phase de généralisation de l'éducation au développement durable (EDD). France, 2007.

B. Officiel-de-l-'education and . Nationale, Circulaire n°2011-186 du 24-10-2011. Troisième phase de généralisation, 2011.

A. Brinkmann, Graphical knowledge display -mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education, Mathematics Education Review, vol.16, pp.35-48, 2003.

D. , A. V. Pinto-zipp, G. , O. , and V. G. , Interrater reliability of the mind map assessment rubric in a cohort of medical students, BMC Medical Education, vol.9, pp.1-8, 2009.

D. , A. V. Pinto-zipp, G. Olson, V. G. , C. et al., Does the mind map learning strategy facilitate information retrieval and critical thinking in medical students? BMC Medical Education, pp.1-11, 2010.

D. Vecchi and G. , Mais quoi évaluer?et qui évalue ? Cahiers Pédagogiques, pp.50-51, 2010.

F. , P. Hussain, F. , H. , and E. , The efficacy of the 'mind map' study technique, Medical Education, vol.36, pp.426-431, 2002.

G. , A. Et, D. Vecchi, and G. , Les origines du savoir, 1987.

A. Giordan and C. Et-souchon, Une éducation pour l'environnement vers un développement durable, 2008.

H. , D. Kinchin, I. , L. , and S. , Making learning visible the role of concept mapping in higher education, Studies in Higher Education, pp.295-311, 2008.

L. , J. Et, V. , and P. , Didactique curriculaire et éducation à? la santé, l'environnement et au développement durable : quelles questions, quels repères ? Didaskalia, pp.85-100, 2006.

L. , J. Et, M. , and J. , Education au développement durable et éducation scientifique : Balises pour un curriculum. Enjeux contemporains de l'éducation scientifique et technologique, pp.125-154, 2010.

L. , J. Et, V. , and P. , Un nouveau métier : éduquer au développement durable, La Revue Durable, vol.42, pp.36-39, 2011.

L. , N. Gondran, N. Laforest, V. Debray, B. et al., Sustainable development cognitive map: a new method of evaluating student understanding, International Journal of Sustainability in Higher Education, vol.8, pp.170-182, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/emse-00410281

M. , C. Et-d-'ivernois, and J. , Les cartes conceptuelles dans les formations en santé, Pédagogie Médicale, vol.5, pp.230-240, 2004.

M. and J. ?. Ens-cachan, Introduction à la modélisation Baron, et Durey A (Dir.) : Les technologies de l'information et de la communication et l'actualisation des enseignements scientifiques et technologiques au lycée d'enseignement général et au collège, 1998.

M. , E. Motta, R. Et, C. , and E. , Eduquer pour l'ère planétaire. La pensée complexe comme méthode d'apprentissage dans l'erreur et l'incertitude humaines, 2003.

P. Zipp, G. Maher, C. , D. , and A. V. , Mind Maps: Useful Schematic Tool For Organizing And Integrating Concepts Of Complex Patient Care In The Clinic And Classroom, Journal of College Teaching & Learning (TLC), vol.6, issue.2, pp.59-68, 2009.
DOI : 10.19030/tlc.v6i2.1173

S. , J. Ferrer-balas, D. , M. , and K. F. , Conceptual maps: measuring learning processes of engineering students concerning sustainable development, European Journal of Engineering Education, vol.33, pp.297-306, 2008.

S. , J. Lena, J. Jeunier, B. Chalmeau, R. et al., Conceptions and attitudes of students and staff during the implementation of school Agenda 21, 8th Conference of ERIDOB. Braga, Portugal: European Researchers in Didactics of Biology. Dans A. Yarden, and G.S. Carvalho (Dir.): Authenticity in Biology Education: Benefits and Challenges, pp.325-337, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01513486

S. , N. Besic, C. Papic, M. , A. et al., The evaluation of using mind maps in teaching, pp.337-343, 2011.

U. , M. J. Tso, P. Burchett, H. E. , D. et al., A multidisciplinary systematic review of the use of diagrams as a means of collecting data from research subjects: application, benefits and recommendations, Medical Research Methodology, vol.11, pp.1-10, 2011.