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Journal Articles International Review of Education Year : 2017

Can pluralistic approaches based upon unknown languages enhance learner engagement and lead to active social inclusion?

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Rebecca Dahm

Abstract

Migrants et langue d'instruction : la déficience des politiques européennes stimule-t-elle l'innovation dans l'inclusion sociale ? L'apprentissage linguistique est depuis longtemps considéré comme un outil décisif pour atteindre les cibles de l'Union européenne (UE) en termes d'inclusion sociale. Cependant, les instruments stratégiques classiques tels que le plan d'action sur l'apprentissage des langues et la diversité linguistique ou la Charte européenne des langues régionales ou minoritaires ont été minés ces dernières années par les répercussions de la crise financière mondiale. Celle-ci a contribué à la décimation généralisée des budgets sociaux dans un grand nombre d'États membres de l'UE. Ce phénomène s'est accompagné d'une influence croissante du discours « néolibéral » dans les politiques et pratiques des services sociaux et d'assistance. En conséquence, les gouvernements centraux, régionaux et locaux ont délégué la responsabilité de la prestation des services à des entreprises commerciales, à la société civile et finalement aux citoyens. Parallèlement, les lacunes dans les prestations de service résultant de cette « crise financière » ont ouvert de nouvelles opportunités aux innovateurs sociaux. De nouvelles formes d'organisations se développent aujourd'hui et appliquent de nouvelles approches qui exploitent l'apprentissage des langues pour dispenser des services innovants. Ceux-ci visent entre autres à favoriser 2 l'intégration des immigrants dans la société. À partir de l'analyse d'études de cas, l'auteur de l'article explore l'apparition de ces nouvelles approches, les types d'innovation actuellement concrétisés et la contribution de ces innovations sociales aux objectifs plus larges de l'UE relatifs à l'inclusion sociale.
One way to foster active social inclusion is to enable students to develop a positive attitude to " foreignness ". Creating a situation where mainstream students are less wary of foreign languages and cultures, and where newcomers feel their linguistic background is being valued, provides favourable conditions for the inclusion of these newcomers in the classroom and in society. However, language classrooms in French schools rarely take any previously acquired linguistic knowledge into account, thus unconsciously contributing to the rift between multilingual learners (e.g. 1st-and 2nd-generation immigrant children, refugees, children of parents with different mother tongues) and French learners. Native French learners' first experience of learning another language is usually when English is added as a subject to their curriculum in primary school. In some schools in France, English lessons now include the simulation of multilingual situations, designed in particular for the French " quasi monolingual " students to lose their fear of unknown languages and " foreignness " in general. But the overall aim is to help both groups of learners become aware of the positive impact of multilingualism on cognitive abilities. However, to achieve long-term effects, this awareness-raising needs to be accompanied by maximum engagement on the part of the students. This article explores an instructional strategy termed Pluralistic Approaches based upon Unknown Languages (PAUL), which was designed to develop learning strategies of quasi monolingual students in particular and to increase learner engagement more generally. The results of a small-scale PAUL study discussed by the author seem to confirm an increase in learner engagement leading to an enhancement of learning outcomes. Moreover, PAUL seems indeed suitable for helping to prepare the ground for social inclusion.
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Dates and versions

hal-01563586 , version 1 (17-07-2017)

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Cite

Rebecca Dahm. Can pluralistic approaches based upon unknown languages enhance learner engagement and lead to active social inclusion?. International Review of Education, 2017, 63 (4), pp.521-543. ⟨10.1007/s11159-017-9636-3⟩. ⟨hal-01563586⟩
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