Instrument or ethical issue of educational collaborative research? - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Phronesis - A Journal for Ancient Philosophy Year : 2017

Instrument or ethical issue of educational collaborative research?

La recherche collaborative en éducation et formation. Instrument ou enjeu éthique de la recherche ?

(1) , (1)
1
Nina Asloum
Daniel Guy

Abstract

In the area of teaching sciences, the authors study the space given to the collaboration concept in order to enlighten the co-production and practices management processes in the area of change conduct and support, especially when these practices are hold by research-intervention. Base on the analysis of a common work dedicated to the change conduct and support, the authors situate the idea of collaboration in the theoretical object formulation of the “change conduct and support” and clarify its place and role among the terms and conditions of research-intervention implemented.
Dans le domaine des sciences de l’éducation, les auteurs étudient la place accordée à l’idée de collaboration pour éclairer les processus de coproduction et régulation des pratiques de conduite et d’accompagnement du changement, plus particulièrement quand ces dernières sont soutenues par des recherches-interventions. En appui sur l’analyse d’un ouvrage collectif consacré à la conduite et à l’accompagnement du changement, les auteurs situent l’idée de collaboration dans l’élaboration théorique de l’objet « conduite et accompagnement du changement » et précisent sa place et son rôle dans les modalités de recherche-intervention mises en oeuvre.

Dates and versions

hal-01631188 , version 1 (08-11-2017)

Identifiers

Cite

Nina Asloum, Daniel Guy. La recherche collaborative en éducation et formation. Instrument ou enjeu éthique de la recherche ?. Phronesis - A Journal for Ancient Philosophy, 2017, 6 (1-2), ⟨10.7202/1040219ar⟩. ⟨hal-01631188⟩
147 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More