Théorie / Pratique ? Dépasser le clivages dans l'enseignement musical - Archive ouverte HAL Access content directly
Books Year : 2018

Théorie / Pratique ? Dépasser le clivages dans l'enseignement musical

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Abstract

The founding opposition or distinction between theory and musical practice, in other words between those who know what music is made of and those who practice it, has been effective since Antiquity. Relayed by Boethius, it crystallizes in the Middle Ages through the judgment without appeal of Gui d'Arezzo, who establishes a hierarchy between the musicus, the one who knows, and the cantor, who acts without knowing. The networks of oppositions that have developed around these two concepts over time are identifiable, variable, sometimes recurrent, depending on the location or institutional positioning of the judging party. These oppositions, often resulting from binary representations, induce hierarchizations, scales of values (which are judged positively or negatively), which go so far as to generate discourses marking belonging and ideologies. This work aims to better understand the epistemological issues related to the concepts of theory and practice, in music education, throughout history (nature, function, evolution). It is a question of verifying the acceptability or, on the contrary, the necessity of exceeding such a dichotomy. This approach leads to an uncovering of the deficits that today stand in the way of an approach that integrates and goes beyond the couple of theory and musical practice, when it comes to teaching.
L’opposition ou la distinction fondatrice entre théorie et pratique musicale, autrement dit entre celui qui sait de quoi est faite la musique et celui qui la pratique, est effective dès l’Antiquité. Relayée par Boèce, elle se cristallise au Moyen Âge à travers le jugement sans appel de Gui d’Arezzo, qui établit une hiérarchie entre le musicus, celui qui sait, et le cantor, qui agit sans savoir. Les réseaux d’oppositions qui se sont constitués autour de ces deux concepts, au fil du temps, sont repérables, variables, parfois récurrents, selon les lieux ou le positionnement institutionnel de celui qui porte le jugement. Ces oppositions, souvent issues de représentations binaires, induisent des hiérarchisations, des échelles de valeurs (ce qui est jugé positivement ou négativement), qui vont jusqu’à générer des discours marqueurs d’appartenances et d’idéologies. Cet ouvrage vise à mieux cerner les enjeux épistémologiques liés aux concepts de théorie et de pratique, dans l’enseignement musical, au cours de l’histoire (nature, fonction, évolutions). Il s’agit de vérifier l’acceptabilité ou au contraire la nécessité du dépassement d’une telle dichotomie. Cette approche conduit à une mise à nu des déficits qui font obstacle aujourd’hui à une approche intégrant et dépassant le couple théorie/pratique musicale, lorsqu’il est question d’enseignement.
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Dates and versions

hal-01673281 , version 1 (28-12-2017)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01673281 , version 1

Cite

Odile Tripier-Mondancin, Philippe Canguilhem (Dir.). Théorie / Pratique ? Dépasser le clivages dans l'enseignement musical. PUM, Presses universitaires du Midi. PUM, Presses universitaires du Midi, 2018, Questions d'éducation, Jean-François MARCEL, 972-2-8107-0555-9. ⟨hal-01673281⟩
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