G. Bachelard, La Formation de l'esprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective, 1938.

H. Bergson, L'Intuition philosophique. 5-11/04/1911, 5th Congress of Philosophy, 1911.

I. Blecic and A. Cecchini, Design beyond complexity: Possible futures-Prediction or design? (and techniques and tools to make it possible), Futures, vol.40, pp.537-551, 2008.

M. Etienne, D. Du-toit, and S. Pollard, ARDI: a co-construction method for participatory modelling in natural resources management, Ecol. Soc, vol.16, p.44, 2011.

G. Deffuant, A. Banos, D. Chavalarias, C. Bertelle, N. Brodu et al., Le démon de Laplace dans tous ses états, vol.23, pp.42-53, 2015.

P. Lavigne-delville, Impasses cognitives et expertise en sciences sociales: réflexions à propos du développement rural en Afrique. Coopérer Aujourdhui, Les documents de travail de la Direction scientifique/Coopérer aujourd'hui : Document de travail 9, p.26, 1999.

N. Maestripieri and M. Paegelow, Validation spatiale de deux modèles de simulation : l'exemple des plantations industrielles au Chili, Cybergéo: European Journal of Geography, 2013.

J. Müller, Des systèmes autonomes aux systèmes multi-agents : Interaction, émergence et systèmes complexes (HDR Habilitation à Diriger les Recherches en Informatique), 2002.

M. Nachi, Concept commun et concept analogique de compromis : « un air de famille ». Essai d'épistémologie pragmatique, Théories et recherches, 2006.

K. Popper, Realism and the Aim of Science: From the Postscript to The Logic of Scientific Discovery. Trad, 1982.

D. L. Skole, Geography as a Great Intellectual Melting Pot and the Preeminent Interdisciplinary Environmental Discipline, Ann. Assoc. Am. Geogr, vol.94, pp.739-743, 2004.

B. L. Turner, Contested identities: Human-environment geography and disciplinary implications in a restructuring academy, Ann. Assoc. Am. Geogr, vol.92, pp.52-74, 2002.

P. H. Verburg and P. P. Schot, Land use change modelling: current practice and research priorities Peter, Geo Journal, vol.61, pp.309-324, 2004.

D. Youngblood, Interdisciplinary Studies and the Bridging Disciplines: A Matter of Process, J. Res. Pract, vol.3, p.18, 2007.

, All other things remaining equal