When two wrongs make a right: Promoting cognitive change by social conflict., Developmental Psychology, vol.18, issue.6, pp.894-897, 1982. ,
DOI : 10.1037/0012-1649.18.6.894
Logique, raisonnement et psychologie, Méthodes logiques pour les sciences cognitives, pp.25-75, 1995. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00791410
Analyse du discours et bonheur conversationnel, pp.311-328, 1990. ,
History of psychology From John Locke to the present time, 1913. ,
La recherche sur le raisonnement chez l'enfant. Psychologie Française, pp.205-212, 1994. ,
Socio-cognitive conflict and cognitive growth in young children, Merrill-Palmer Quarterly, vol.32, pp.51-72, 1986. ,
Le tournant pragmatique en psychologie, Pragmatique et psychologie, pp.13-32, 2002. ,
Interactions sociales et constructions cognitives : présentation critique de la thèse du conflit sociocognitif, Construction des savoirs : obstacles et conflits Montréal: Cirade et agences d'Arc, pp.183-195, 1989. ,
Conversations with jean piaget, Society, vol.17, issue.3, 1977. ,
DOI : 10.1007/BF02694634
Acts of meaning, 1990. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00692069
The company they keep. Friendship in childhood and adolescence, 1996. ,
Dialogue games. An approach to discourse analysis, 1983. ,
DOI : 10.1007/978-94-015-3963-0
Psychologie cognitive et interactions conversationnelles, Conversation, interaction et fonctionnement cognitif: Presses universitaires de Nancy, pp.221-237, 1997. ,
Préface, Conversation, interaction et fonctionnement cognitif: Presses universitaires de Nancy, pp.9-12, 1997. ,
Contextuality and Directionality of Cognitive Development, Human Development, vol.31, issue.2, pp.92-106, 1988. ,
DOI : 10.1159/000275800
The epistemic triangle: operative and communicative components of cognitive competence Criteria for competence. Controversies in the conceptualization and assessment of children's abilities Hillsdale, pp.209-228, 1991. ,
Arenas of language use, 1992. ,
Using language, 1996. ,
On the origins of conversation, pp.147-161, 1999. ,
Pragmatic reasoning schemas, Cognitive Psychology, vol.17, issue.4, pp.391-416, 1985. ,
DOI : 10.1016/0010-0285(85)90014-3
Le retour de Psyché. Critique des nouveaux fondements de la psychologie, 1998. ,
Conflit cognitif et construction de la notion droite/gauche, Interagir et connaître. Enjeux et régulations sociales dans le développement cognitif Paris: L'Harmattan, pp.63-78, 2001. ,
Introduction à la logique, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00396917
Le développement psychologique d'un point de vue historico-culturel: enjeux et perspectives, Bulletin de psychologie, vol.57, issue.469, pp.13-20, 2004. ,
Social marking in cognitive operations Cambridge, Current issues in European social psychology, pp.1-45, 1987. ,
Levels of explanation in social psychology, 1982. ,
Conflit sociocognitif, marquage social et développement cognitif, pp.231-243, 1978. ,
On the Social Development of the Intellect, 1981. ,
DOI : 10.1007/978-1-4684-4925-9_5
Social interaction and the development of cognitive operations, European Journal of Social Psychology, vol.2, issue.3, pp.367-383, 1975. ,
DOI : 10.1037/11774-000
Mémoire et représentation de l'action, Représentations pour l'action Toulouse: Editions Octarès, pp.31-40, 1993. ,
Jean Piaget, biographie et parcours intellectuel, 1990. ,
Verbal discussions about social problem-solving between friends and non-friends, European Journal of Psychology of Education, vol.54, issue.201, pp.343-360, 1996. ,
DOI : 10.1002/ejsp.2420200305
Structure, strategy and research, Interaction structure and strategy, pp.294-327, 1985. ,
Social interaction and cognitive conflict in the development of spatial coordination skills, British Journal of Psychology, vol.73, issue.2, pp.295-303, 1982. ,
DOI : 10.1111/j.2044-8295.1982.tb01812.x
The Modularity of Mind: An Essay on Faculty Psychology, 1983. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511814273.046
La coéducation de l'intelligence, 1986. ,
Social psychology of cognitive constructions: European perspectives, Learning and instruction. European Research in an International Context, pp.99-123, 1991. ,
Interaction entre pairs et constructions cognitives: modèles explicatifs, Interagir et connaître: Enjeux et régulations sociales dans le développement cognitif Paris: L'Harmattan, pp.21-32, 1988. ,
DOI : 10.1007/bf03326344
Résolution de problèmes en dyades et progrès cognitifs chez des enfants de 11 à 13 ans: dynamiques interactives et mécanismes sociocognitifs, Interagir et connaître. Enjeux et régulations sociales dans le développement cognitif, pp.79-101, 1988. ,
Social marking in ordering tasks: Effects and action mechanisms, European Journal of Social Psychology, vol.38, issue.3, pp.251-266, 1988. ,
DOI : 10.1002/ejsp.2420180304
Apprendre dans l'interaction. Analyse des médiations sémiotiques. Aix-en-Provence, 1999. ,
Reasoning on deontic rules: the pragmatic schemas approach, Intellectica, vol.11, issue.1, pp.14-52, 1991. ,
A reason to reason. Pragmatic basis of children's search for counterexamples, European Bulletin of Cognitive Psychology, vol.9, pp.227-321, 1989. ,
Children's performance in the selection task: Plausibility and familiarity, British Journal of Psychology, vol.80, issue.1, pp.79-95, 1989. ,
DOI : 10.1111/j.2044-8295.1989.tb02304.x
Microdevelopment: Transition processes in development and learning, 2002. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511489709
Conservations: homogénéité et hiérarchie des performances Une étude à propos des décalages, Psychologie développementale: problèmes et réalités. Hommage à P. Oléron, pp.77-92, 1985. ,
Cognitive aspects of informal education, Cultural perspectives on child development, pp.181-207, 1982. ,
Intentionnalité et signifiance: une approche dialogique, 2000. ,
La notion de contexte: quelle définition pour quelle psychologie? Un essai de mise au point, Apprentissage, développement et significations. Hommage à Michel Brossard Pessac: Presses universitaires de Bordeaux, pp.59-76, 2001. ,
The social context of reasoning: Conversational inference and rational judgment., Psychological Bulletin, vol.118, issue.2, pp.248-271, 1995. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.118.2.248
Social relationships and cognitive development, 1985. ,
Cognitive development, Dictionary of cognitive science, pp.47-53, 2004. ,
Cognition in the wild, 1995. ,
The diagnosis and reasoning in the mentally retarded, 1943. ,
Les attitudes expérimentales de l'enfant et de l'adolescent. Bulletin de psychologie, VII, pp.272-282, 1954. ,
Patterns of inductive thinking, Acta Psychologica, vol.11, pp.217-218, 1955. ,
Développement, régulation et apprentissage, Psychologie et épistémologie génétique. Thèmes piagétiens, pp.177-188, 1966. ,
Vers le constructivisme psychologique: structures? procédures? Les deux indissociables, Le cheminement des découvertes de l'enfant. Recherche sur les microgenèses cognitives, pp.19-50, 1992. ,
Des structures cognitives aux procédures de découverte: Esquisse de recherches en cours, Archives de psychologie, issue.171, pp.44-57, 1976. ,
Le cheminement des découvertes de l'enfant. Recherche sur les microgenèses cognitives Learning and the development of cognition, 1974. ,
Children's friendships and learning in school: Cognitive enhancement through social interaction?, British Journal of Educational Psychology, vol.98, issue.2, pp.521-538, 2005. ,
DOI : 10.2307/1166118
Situated learning: legitimate peripheral participation, 1991. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511815355
Les sources de la connaissance, Le développement cognitif du nourrisson, pp.128-183, 1996. ,
Can Infant Cognitive Psychology Be Helpful in Understanding Learning Processes?, European Psychologist, vol.11, issue.4, pp.253-262, 2006. ,
DOI : 10.1027/1016-9040.11.4.253
Apprentissage de la conservation des quantit??s par une m??thode de conflit cognitif., Canadian Journal of Behavioural Science/Revue canadienne des sciences du comportement, vol.4, issue.1, pp.1-12, 1972. ,
DOI : 10.1037/h0082284
Context and cognition, 1992. ,
Social context effects in learning and testing, Cognition and social words, pp.99-112, 1989. ,
In defense of Piaget's theory: A reply to 10 common criticisms., Psychological Review, vol.103, issue.1, pp.143-164, 1996. ,
DOI : 10.1037/0033-295X.103.1.143
Mind, self and society, 1934. ,
Words & Minds. How to use language to think together, 2000. ,
Quelques processus de développement des connaissances: adaptation, équilibration et abstraction, Intellectica, vol.2, issue.33, pp.75-85, 2001. ,
Insertions sociales et performances cognitives, Psychologie Française, pp.40-44, 1995. ,
The social regulation of classroom performances: a theoretical outline, Social Psychology of Education, vol.4, pp.3-4, 2001. ,
Conversations libres avec l'enfant: problèmes et méthodes, Bulletin de Psychologie, tome, vol.55, issue.462, pp.645-657, 2002. ,
Psychologie sociale du développement cognitif, 1985. ,
Social regulations in cognitive development Cambridge and Paris, Social interaction in individual development & Maison des Sciences de l'Homme, pp.127-146, 1984. ,
Interpersonal coordinations and sociological differences in the construction of the intellect, Progress in applied social psychology, pp.315-344, 1981. ,
The Resolution of Social Conflict between Friends, Child Development, vol.56, issue.4, pp.1009-1017, 1985. ,
DOI : 10.2307/1130112
Children's friendship relations: A meta-analytic review., Psychological Bulletin, vol.117, issue.2, pp.306-347, 1995. ,
DOI : 10.1037/0033-2909.117.2.306
Collaborative writing devices, types of co-operation, and individual acquisitions, European Journal of Developmental Psychology, vol.32, issue.5, pp.585-608, 2008. ,
DOI : 10.1016/0959-4752(95)00005-N
Social interaction and cognitive development in children, 1979. ,
L'extorsion des réponses en situation asymétrique, pp.1-2, 1992. ,
Judgment and reasoning in the child, 1924. ,
The psychology of intelligence, 1947. ,
DOI : 10.4324/9780203278895
Six études de psychologie, 1964. ,
The moral judgment of the child, London: Penguin, 1932. ,
Equilibration of cognitive structures, 1975. ,
Sociological studies. London: Routledge (original edition, 1965. ,
The language and thought of the child, 1923. ,
Towards a logic of meanings, 1987. ,
The psychology of the child, 1966. ,
Reasoning, judgment and pragmatics, Experimental pragmatics, pp.94-115, 2004. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/ijn_00000615
Reasoning and pragmatics, Mind & Society, vol.51, issue.1, pp.73-93, 2000. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511809477.002
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/ijn_00000615
Social relations and cognitive development: the influence of conversation type and representations of gender, European Journal of Social Psychology, vol.9, issue.4, pp.407-430, 2006. ,
DOI : 10.1080/00221325.1982.10534200
Conservation and conversation types: Forms of recognition and cognitive development, British Journal of Developmental Psychology, vol.9, issue.4, pp.79-102, 2007. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511803932
The Social and the Psychological: Structure and Context in Intellectual Development, Human Development, vol.52, issue.5, pp.291-312, 2009. ,
DOI : 10.1159/000233261
De la psychologie sociale développementale à l'influence sociale dans les tâches d'aptitudes, 2006. ,
Problématique de l'analyse des protocoles individuels d'observations comportementales, Psychologie cognitive, modèles et méthodes, pp.405-426, 1988. ,
Analyse de procédures et modélisation de la résolution de problème, Les sciences cognitives en débat, pp.29-40, 1991. ,
Du nouveau sur l'esprit? Paris: Presses universitaires de France. Rips, L Reasoning and conversation, Psychological Review, vol.105, issue.3, pp.411-441, 1993. ,
Apprenticeship in thinking: cognitive development in social context, 1990. ,
Investigating the Coordinated Functioning of Multifaceted Cultural Practices in Human Development, Human Development, vol.45, issue.4, pp.211-225, 2002. ,
DOI : 10.1159/000064981
Cognitive Conflict, Transmission, and Justification: Conservation Attainment through Dyadic Interaction, The Journal of Genetic Psychology, vol.140, issue.2, pp.283-297, 1982. ,
DOI : 10.1080/00221325.1982.10534200
The role of symmetrical and asymmetrical social conflict in cognitive change, Journal of Experimental Child Psychology, vol.49, issue.1, pp.58-78, 1990. ,
DOI : 10.1016/0022-0965(90)90049-E
Didier et les poupées russes: analyse de cas et conceptualization, 1992. ,
Children's Developing Mathematics in Collective Practices: A Framework for Analysis, Journal of the Learning Sciences, vol.11, issue.2-3, pp.275-300, 2002. ,
DOI : 10.1080/10508406.2002.9672140
Conversation analysis and socially shared cognition., Perspectives on socially shared cognition, pp.150-170, 1991. ,
DOI : 10.1037/10096-007
Negotiating the meaning of questions in didactic and experimental contracts, European Journal of Psychology of Education, vol.53, issue.6, pp.451-471, 1993. ,
DOI : 10.1016/B978-0-08-023719-0.50008-5
The construction of answers to insoluble problems, Constructivism and education, pp.81-103, 1998. ,
DOI : 10.1017/CBO9780511752865.007
Social interaction and mathematics learning, Learning and teaching mathematics: An international perspective, pp.265-283, 1997. ,
Speech acts, 1969. ,
DOI : 10.1017/CBO9781139173438
Foundations of illocutionary logic, 1985. ,
Getting in touch: The metamethodology of a postmodern science of mental life., Knowing of the third kind, pp.35-46, 1990. ,
DOI : 10.1080/08873267.1990.9976873
A Microgenetic/Cross-Sectional Study of Matrix Completion: Comparing Short-Term and Long-Term Change, Child Development, vol.73, issue.3, pp.793-809, 2002. ,
DOI : 10.1111/1467-8624.00439
What Leads Children to Adopt New Strategies? A Microgenetic/Cross-Sectional Study of Class Inclusion, Child Development, vol.51, issue.4, pp.997-1015, 2006. ,
DOI : 10.1016/0010-0285(76)90004-9
The microgenetic method: A direct means for studying cognitive development., American Psychologist, vol.46, issue.6, pp.606-620, 1991. ,
DOI : 10.1037/0003-066X.46.6.606
Les origines sociales de la décentration, Psychologie et épistémologie génétiques : thèmes piagétiens, pp.159-167, 1966. ,
Psychologie des interactions sociocognitives, 1999. ,
How does cooperative interaction increase learning? Considerations concerning the conditions necessary for a dialogical functioning of sociocognitive conflict, Quelques réflexions à propos des conditions nécessaires au fonctionnement dialogique du conflit sociocognitif. L'Orientation Scolaire et Professionnelle, pp.437-473, 2003. ,
DOI : 10.3406/lgge.2001.899
Croyances et habiletés conversationnelles entre enfants: réflexions à propos de la gestion dialogique des désaccords au sein des raisonnements. Psychologie de l'Interaction, pp.19-20, 2005. ,
Power and knowledge. How can rationality emerge from children's interactions in a problem-solving situation ?, Power without domination. Dialogism and the empowering property of communication, pp.161-221, 2005. ,
Relevance: communication and cognition, 1995. ,
Plans and situated actions. The problem of human-machine communication, 1987. ,
Socio-cognitive dynamics in dyadic interaction: How do you work together to solve Kohs cubes?, European Journal of Developmental Psychology, vol.3, issue.5, pp.561-584, 2008. ,
DOI : 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
URL : http://doc.rero.ch/record/19954/files/Tartas_Val_rie_-_Socio-cognitive_dynamics_in_dyadic_interaction_20100722.pdf
The role of talk in children's peer collaborations., Developmental Psychology, vol.31, issue.2, pp.207-220, 1995. ,
DOI : 10.1037/0012-1649.31.2.207
Speech acts and the logic of mutual understanding, Essays in Speech Act Theory, pp.121-133, 2002. ,
Comment représenter le passage de l'Intersubjectif à l'Intrasubjectif? Essai de logique interlocutoire. L'Orientation Scolaire et Professionnelle, pp.399-436, 2003. ,
DOI : 10.4000/osp.3299
Interlocutory logic, New adventures in language and interaction, pp.9-40, 2010. ,
DOI : 10.1075/pbns.196.02tro
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01589166
Les formes logiques de la « parole-en-interaction » (Quelques bases de la logique interlocutoire), Psychologie sociale, communication et langage. De la conception aux applications, 2011. ,
Une approche des raisonnements ??mergents de l???interlocution??: la logique interlocutoire, Pratiques, vol.148, issue.147-148, pp.147-131, 2011. ,
DOI : 10.1159/000272425
Logique interlocutoire de la résolution en dyade d'un problème arithmétique élémentaire au sein d'une dyade, Psychologie Française, issue.2, pp.51-171, 2006. ,
DOI : 10.1016/j.psfr.2005.11.003
Apprentissage de la division en interaction : analyse formelle des micro-changements communicationnels et cognitifs, Interactions verbales et acquisition du langage Paris: L'Harmattan, pp.319-355, 2010. ,
Argumentation and dialogue, Logical properties of dialogue, pp.147-186, 2011. ,
La modélisation des raisonnements générés dans l'interlocution, Langages, vol.144, pp.58-77, 2001. ,
DOI : 10.3406/lgge.2001.899
URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/lgge_0458-726x_2001_num_35_144_899.pdf
L'organisation conversationnelle des malentendus: Le cas d'un dialogue tutoriel, Journal of Pragmatics, vol.31, issue.6, pp.787-815, 1999. ,
DOI : 10.1016/S0378-2166(98)00952-7
Résolution conjointe d'un problème arithmétique Aix-en-Provence, Apprendre dans l'interaction. Analyse des médiations sémiotiques, pp.121-141, 1999. ,
Les compétences interactionnelles: formes d'exercice, bases, effets et développement, Rééducation Orthophonique, vol.221, pp.29-56, 2005. ,
Peer interaction and problem solving: One example of a logical-discursive analysis of a process of joint decision making, European Journal of Developmental Psychology, vol.44, issue.5, pp.623-643, 2008. ,
DOI : 10.1037/11193-000
Meaning and speech acts Principles of language use, 1990. ,
The impact of external representation in a rule discovery task, European Journal of Cognitive Psychology, vol.46, issue.6, pp.820-834, 2005. ,
DOI : 10.1207/s15516709cog1801_3
Graphical Representation Fosters Discovery in the 2???4???6 Task, Quarterly Journal of Experimental Psychology, vol.18, issue.4, pp.625-640, 2008. ,
DOI : 10.1207/s15516709cog1801_3
Contextualizing Learning: How Activity Theories Can Change Our Conventional Research Practices in the Study of Development, Human Development, vol.52, issue.1, pp.69-76, 2009. ,
DOI : 10.1159/000189216
L'art et la logique de la conversation, Pour La Science, vol.49, pp.69-73, 2005. ,
Contexte et raisonnement, Le raisonnement humain, pp.271-305, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00000177
Thought and language, 1934. ,
Les origines de la pensée chez l'enfant, 1945. ,
Commitment in dialogue: Basic concepts of interpersonal reasoning, 1995. ,
How to Orient Yourself in Balinese Space: Combining Ethnographic and Psychological Methods for the Study of Cognitive Processes, Pursuit of meaning. Advances in cultural and cross-cultural psychology, pp.351-376, 2006. ,
DOI : 10.14361/9783839402344-015
Représentations pour l'action, Toulouse: Editions Octares, 1993. ,
From Social Interaction to Higher Psychological Processes A Clarification and Application of Vygotsky???s Theory, Human Development, vol.22, issue.1, pp.66-79, 2008. ,
DOI : 10.1159/000272425
Apprendre en imitant ?, 1990. ,
Norme égalitaire, conduites sociales de partage et acquisition de la conservation des quantités, Interagir et connaître: Enjeux et régulations sociales dans le développement cognitif, pp.187-201, 2001. ,