Teaching the Body and Pedagogical Renewal in Prerevolutionary France (Royal Military School of Soreze, 1759-1854) - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Les Cahiers de Framespa : e-Storia Year : 2018

Teaching the Body and Pedagogical Renewal in Prerevolutionary France (Royal Military School of Soreze, 1759-1854)

« La mayor utilidad pública ». Renovación pedagógica y educación del cuerpo en el colegio de Sorèze (1759-1854)

« La plus grande utilité publique ». Renouveau pédagogique et éducation du corps au Collège de Sorèze (1759-1854)

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Abstract

The Ecole Royale Militaire of Soreze (Royal Military School) was housed in the French province of Languedoc. On the eve of the 1789 Revolution it was still a religious institution run by the Benedictine monks, known for having broken with certain traditional models. The establishment offered special forms of instruction, stressing certain scientific and literary disciplines and also physical education (fencing, dancing, horse riding and equestrianism). Pupils’ best results were also recorded in swimming. At the end of every school year, all the results were confirmed by public examinations, labelled Exercices publics. By analyzing this unusual set of data – the Cahiers d’exercices – we can reconstruct the evolution of the school’s programs over a period of more than a century. The goal of the present study is to bring to light the incalculable richness of Sorèze’s programs, by distinguishing the elements already present in the military training of the period from the pedagogical innovations that were introduced, and the special place that was reserved for physical exercise. It will thus be possible to understand the total coherence of the scholarly program that this Catholic institution developed in pre-Revolutionary France.
Dès la fin du xviie siècle, l’Abbaye-école de Sorèze se dote d’un système pédagogique innovant pour former enfants du village et jeunes aristocrates. Le Plan d’éducation (1764) mis en place localement par les Bénédictins débouche en 1776 sur l’obtention du label d’École royale militaire. Jusqu’au milieu du xixe siècle, l’École de Sorèze mobilise une pédagogie des exercices du corps novatrice, qui vise son « utilité publique » et anticipe avec originalité sur le développement ultérieur des sports et de la gymnastique scolaire. Les élèves maitrisent les exercices militaires, les arts d’agrément (escrime, danse et équitation). Leurs performances sportives sont enregistrées en natation. Une véritable forme d’excellence corporelle complète les prouesses savantes évaluées au cours des examens scolaires. L’étude exhaustive des Cahiers d’Exercices publics publiés chaque année par l’École ouvre des perspectives inédites dans l’analyse de la pédagogie corporelle d’une institution religieuse de la fin de l’Ancien régime.

Dates and versions

hal-01889442 , version 1 (06-10-2018)

Identifiers

Cite

Serge Vaucelle. Teaching the Body and Pedagogical Renewal in Prerevolutionary France (Royal Military School of Soreze, 1759-1854). Les Cahiers de Framespa : e-Storia, 2018, 28, ⟨10.4000/framespa.4824⟩. ⟨hal-01889442⟩
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