E. Bialystok, « A theoretical model of second language learning ». Language Learning, 28, pp.69-83, 1978.

J. Cummins, « Cognitive/academic language proficiency, linguistic interdependence, the optimum age question and some other matters, Working Papers on Bilingualism, vol.19, pp.197-205, 1979.

L. Dabène, « Le développement de la conscience métalinguistique : un objectif commun pour l'enseignement de la langue maternelle et des langues étrangères, pp.13-22, 1992.

M. Deyrich, Enseigner les langues à lécole, 2007.

J. Field, « An insight into listeners problems : too much bottomup or too much top-down?, vol.32, pp.363-377, 2004.
DOI : 10.1016/j.system.2004.05.002

J. E. Gombert, Le développement métalinguistique, 1990.

J. M. Omalley and A. Et-uhl-chamot, Learning Strategies in Second Language Acquisition, 1990.

K. E. Stanovich, Toward an interactive-compensatory model of individual differences in the development of reading fluency ». Reading Research Quarterly, 16, pp.32-71, 1980.

«. Sono-un-topo-molto and . Famoso, Indosso pantaloni rossi con grandi bottoni bianchi. I miei migliori amici sono Paperino e Pippo e la mia bella ragazza di nome Minnie. Mio padre è molto famoso: il suo nome è Walt Disney! Chi sono io?, Text in Finnish Päivi: " Rakastatko musiikkia? Timo: "Kyllä, minä rakastan. Lataan paljon musiikkia Internetistä. Päivi: Soitatko musiikkia? Timo: "Kyllä, minä soitan. Soitan pianoa