G. Aalders, Political Thought in Hellenistic Times, 1975.

J. T. Allen and G. Italie, A Concordance to Euripides, 1954.

R. H. Allison, « Amphibian Ambiguities: Aristophanes and his Frogs, vol.30, pp.8-20, 1983.

D. Ambrosino, Nuages et sens. Autour des Nuées d' Aristophane », vol.18, pp.3-60, 1983.

A. M. Andrisano, Le corps théâtral entre texte et mise en scène : l' exemple du Prométhée enchaîné », dans M.-H. Garelli, V. Visa-Ondarçuhu (éds), Corps en jeu de l' Antiquité à nos jours, pp.221-225, 2010.

A. M. Andrisano, Il corpo teatrale fra testi e messinscena. Dalla drammaturgia classica all' esperienza laboratoriale contemporanea, 2006.

A. M. Andrisano, « Empusa nome parlante (Aristoph., Ran., 288 ssq, », dans A. Ercolani (éd.), "Spoudaiogeloion". Form und Funktion der Verspottung in der aristophanischen Komödie, pp.273-297, 2002.

W. G. Arnott, E. Menander, ». Greek-drama, J. Betts, J. Hooker et al., Studies in Honour of T. B. L. Webster, Bristol, pp.1-10, 1986.

S. Attardo, Linguistic Theories of Humor, 1994.

D. Auger, M. Rosellini, and S. Saïd, Aristophane. Les femmes et la cité, Les Cahiers de Fontenay n°17, 1979.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01177480

C. Austin and D. Olson, Aristophanes' Thesmophoriazusae, 2004.

B. Bäbler, Bobbies or Boobies? The Scythian Police Force in Classical Athens », dans D. Braund (éd.), Scythians and Greeks: Cultural Interactions in Scythia, Athens and the Early Roman Empire (sixth century BC-First century AD), pp.114-136, 2005.

M. Bakhtine, L' oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance, 1970.

M. Bakhtin, Problems of Dostoevsky' s Poetics, 1984.

M. Bakhtin, Rabelais and his World, 1984.

M. Bakhtin, The Dialogic Imagination: Four Essays, 1981.

G. Barbieri, Quarta Miscellanea greca e romana, 1975.

A. Barigazzi, Sul Sicionio di Menandro, vol.37, pp.7-84, 1965.

W. Beare, Aristophanic Costume: A Last Word, pp.126-127, 1959.

W. Beare, Aristophanic Costume Again, pp.184-185, 1957.

W. Beare, « The Costume of the Actors in Aristophanic Comedy, pp.64-75, 1954.

J. D. Beazley, The New York ' Phlyax-Vase' », AJA, vol.56, pp.193-195, 1952.

A. M. Belardinelli, Menandro Sicioni, 1994.

E. Benveniste, Titres et noms propres en iranien ancien, 1966.

C. Bérard, Not the Classical Ideal: Athens and the Construction of the Other in Greek Art, Leyde, The Image of the Other and the Foreign Hero », dans B. Cohen (éd.), pp.390-412, 2000.

S. Beta, Il linguaggio nelle commedie di Aristofane. Parola positiva e parola negativa nella commedia antica, 2004.

M. Bieber, The History of the Greek and Roman Theater, 1961.

A. Bierl, Ritual and Performativity: The Chorus in Old Comedy, 2010.

A. Bierl, Experimentelle Innovation und ihre rituell-pragmatischen Grenzen in der Alten Komödie, pp.7-21, 2002.

A. Bierl, Viel Spott, viel Ehr!": Die Ambivalenz des onomasti komoidein im festlichen und generischen Kontext », dans A. Ercolani (éd.), "Spoudaiogeloion". Form und Funktion der Verspottung in der aristophanischen Komodie, pp.169-187, 2002.

A. Blanchard, , 2009.

A. Blanchard, , 2007.

F. H. Blaydes,

J. Bollack, Parménide, de l' étant au monde, 2006.

M. G. Bonanno, Paratragedia in Aristofane, vol.57, pp.146-149, 1987.

A. M. Bowie, The Parabasis in Aristophanes: Prolegomena, Acharnians », CQ, vol.32, pp.27-40, 1982.

C. Brixhe, « La langue de l' étranger non grec chez Aristophane, dans R. Lonis (éd.), L' étranger dans le monde grec, pp.113-138, 1988.

C. Brown, Noses at Aristophanes Clouds 344? », QUCC, n. s, vol.14, pp.87-90, 1983.

W. Burkert, Greek Religion, 1985.

W. Burkert, Greek Tragedy and Sacrificial Ritual, vol.7, pp.87-121, 1966.

C. Calame, Masques d' autorité. Fiction et pragmatique dans la poétique grecque antique, 2005.

C. Calame, Deictic Ambiguity and Auto-Referentiality: Some Examples from Greek Poetics, vol.37, pp.415-443, 2004.

C. Calame, « Démasquer par le masque. Effets énonciatifs dans la comédie ancienne, vol.206, pp.357-376, 1989.

J. Carrière, Une introduction à la comédie grecque suivie d' un choix de fragments, 1979.

A. Casanova, La revisione delle Nuvole di Aristofane, pp.19-34, 2000.

M. L. Catoni, La comunicazione non verbale nella Grecia antica. Gli schemata nella danza, nell' arte, nella vita, 2008.

M. Cébeillac-gervasoni, M. L. Caldelli, and F. Zevi, Épigraphie latine, 2006.

F. R. Chaumartin, Le De beneficiis de Sénèque. Sa signification philosophique, politique et sociale, Problemi e strutture del mimo a Roma, 1985.

K. Clinton, Myth and Cult: The Iconography of the Eleusinian Mysteries, 1992.

S. Colvin, Dialect in Aristophanes and the Politics of Language in Ancient Greek Literature, 1999.

E. Csapo, « Deep Ambivalence: Notes on a Greek Cockfight (part I) », Phoenix, vol.47, pp.1-28, 1993.

E. Csapo, Deep Ambivalence: Notes on a Greek Cockfight (parts II-IV), vol.47, pp.115-124, 1993.

E. Csapo, « A Note on the Würzburg Bell-Crater H5697 (Telephus Travestitus), vol.40, pp.379-392, 1986.

E. Csapo and M. C. Miller, The Origins of Theater in Ancient Greece and Beyond: From Ritual to Drama, 2007.

C. Cusset, Ménandre ou la comédie tragique, 2003.

N. Davis, Society and Culture in Early Modern France, 1987.

J. Defradas, « Le chant des grenouilles : Aristophane critique musical, vol.71, pp.23-37, 1969.

D. Corno and D. , , 1985.

L. Deubner, Attische Feste, 1932.

J. Diggle, Theophrastus. Characters, Cambridge, 2004.

J. Diggle, Euripides. Phaethon, 1970.

K. J. Dover, Aristophanes' Frogs, 1993.

K. J. Dover, , 1968.

K. J. Dover, Notes on Aristophanes' Acharnians, vol.15, pp.6-25, 1963.

J. Dumont, Quel théâtre et pour qui ? », Pallas, vol.71, pp.81-90, 2006.

J. Dumont, . Roscius, ». Laberius, C. Hugoniot, F. Hurlet et al., Le statut de l' acteur dans l' Antiquité grecque et romaine, Tours, Presses universitaires François Rabelais, pp.243-252, 2004.

N. Dunbar, Aristophanes' Birds, 1995.

D. Dutsch and A. Suter, Ancient Obscenities: Their Nature and Use in the Ancient Greek and Roman Worlds, 2015.

U. Eco, The Comic and the Rule », dans Travels in Hyperreality, pp.269-278, 1987.

A. T. Edwards, « Historicising the Popular Grotesque: Bakhtin' s Rabelais and His World and Attic Old Comedy, Bakhtin and the Classics, pp.27-55, 2002.

A. T. Edwards, « Historicising the Popular Grotesque: Bakhtin' s Rabelais and Attic Old Comedy, Theater and Society in the Classical World, pp.89-117, 1993.

G. Else, The Origin and Early Form of Greek Tragedy, Cambridge MA, 1965.

V. Ehrenberg, L' État grec. La cité, l' État fédéral, la monarchie hellénistique, 1976.

V. Ehrenberg, The People of Aristophanes. A Sociology of Old Attic Comedy, 1943.

E. Fantham, Roman Literary Culture: from Cicero to Apuleius, 1996.

J. Ferguson, Utopias of the Classical World, 1975.

H. Fluck, Skurrile Riten in griechischen Kulten, 1931.

H. P. Foley, Not the Classical Ideal: Athens and the Construction of the Other in Greek Art, pp.275-311, 2000.

H. P. Foley, The Homeric Hymn to Demeter: Translation, Commentary and Interpretative Essays, 1993.

H. P. Foley, Tragedy and Politics in Aristophanes' Acharnians, vol.108, pp.33-47, 1988.

D. P. Fowler, Taplin on Cocks, pp.257-259, 1989.

J. Friedrich, Das Attische im Munden von Ausländern bei Aristophanes, vol.75, pp.275-303, 1918.

F. Frontisi-ducroux and J. Vernant, , 1997.

M. P. Funaioli, Voci barbare e versi di animali nelle commedie di Aristofane », dans A. M. Andrisano (éd.), Il corpo teatrale fra testi e messinscena. Dalla drammaturgia classica all' esperienza laboratoriale contemporanea, pp.99-106, 2006.

M. P. Funaioli, Osservazioni sulla drammaturgia delle Rane: la tenebra dell' Ade, Eracle e i centauri, Palamede e la macchina del volo, vol.63, pp.219-226, 1993.

A. F. Garvie, Aeschylus' Persae, 2009.

A. Garzya, Il Sicionio di Menandro e la realtà politica de tempo, vol.43, pp.481-484, 1969.

A. G. Geddes, « Rags and Riches: The Costume of Athenian Men in the fifth century, pp.307-331, 1987.

P. Ghiron-bistagne, Recherches sur les acteurs dans la Grèce Classique, 1976.

G. B. Giglioni, Menandro e la politica della connivenza: la storia attraverso i testi letterari, 1984.

D. M. Gilula, The Choregoi Vase -Comic Yes, but Angels? », ZPE, vol.109, pp.5-10, 1995.

S. Goldberg, Models and Memory in the Comedy of Menander », Comparative Drama, vol.27, pp.328-339, 1993.

S. Goldhill, « Civic Ideology and the Problem of difference: The Politics of Aeschylean Tragedy, Once Again, vol.120, pp.34-56, 2000.

S. Goldhill, The Poet' s Voice, Essays on Poetics and Greek Litterature, 1991.

S. Goldhill, J. J. Dans, F. I. Winkler, and . Zeitlin, « The Great Dionysia and Civic Ideology, pp.97-129, 1990.

S. Goldhill, The Great Dionysia and Civic Ideology, vol.107, pp.56-76, 1987.

F. Graf, Eleusis und die orphische Dichtung Athens in vorhellenistischer Zeit, 1974.

J. R. Green, P. E. Dans, E. Easterling, G. Hall, and R. Actors, « Towards a Reconstruction of Performance Style, Aspects of an Ancient Profession, pp.93-126, 2002.

J. R. Green, Theatre in Ancient Greek Society, 1994.

J. R. Green, « A Representation of the Birds of Aristophanes, J. P. Getty Museum, vol.2, pp.95-118, 1985.

J. R. Green and E. W. Handley, Images of the Ancient Greek Theatre, 1994.

J. Griffin, The Social Function of Attic Tragedy, vol.48, pp.39-61, 1998.

M. Groening, The Simpsons, 1989.

G. Guidorizzi, Aristofane. Le Nuvole, introduction et traduction de Dario del Corno, 1996.

P. Guiraud, Le Testament de Villon ou le gai savoir de la basoche, 1970.

E. Hall, The Theatrical Cast of Athens. Interactions between Ancient Greek Drama and Society, The Scythian Archer in Aristophanes' Thesmophoriazusae, pp.225-254, 2006.

S. Halliwell, Greek Laughter: A Study of Cultural Psychology from Homer to Early Christianity, 2008.

S. Halliwell, « Ancient Interpretations of Onomasti Komodein in Aristophanes, CQ, vol.34, pp.83-88, 1984.

E. W. Handley, ». Comedy, P. E. Dans, B. M. Easterling, and . Knox, The Cambridge History of Classical Literature, pp.355-398, 1985.

E. W. Handley and J. Rea, The Telephus of Euripides, BICS suppl, vol.5, 1957.

M. Heath, Euripides' Telephus, pp.272-280, 1987.

J. Henderson, Aristophanes. Frogs, 2002.

J. Henderson, The Maculate Muse: Obscene Language in Old Comedy, 1975.

J. Henderson, Zeitlin (éds), Nothing to Do with Dionysos?, pp.271-313, 1990.

T. Hofmeister, « ?? ????? ??????: Polis and Oikoumenê in Menander, The City as Comedy, pp.289-342, 1997.

M. Holquist, Dialogism: Bakhtin and his World, 1990.

. Hubbard-th, The Mask of Comedy. Aristophanes and the Intertextual Parabasis, 1991.

A. Hughes, Comedy in Paestan Vase Painting, vol.22, pp.281-301, 2003.

O. Imperio, , 2004.

J. ;-«-le-sicyonien-de-ménandre, ». Dans, and J. Jouanna, Le théâtre grec antique : la comédie, 2000.

G. Jay-robert, « La vision comme moyen d' accéder à la connaissance et au pouvoir : manipulation du regard chez Aristophane, Vision et regard dans la comédie antique, Cahiers des Études anciennes, vol.51, pp.21-44, 2014.

G. Jay-robert, Enquête sur la poétique d' Aristophane, 2009.

J. J. , Publilius Syrus and the Element of Competition in the Theatre of the Republic », dans Vir Bonus Discendi Peritus, BICS suppl, vol.51, pp.73-81, 1988.

F. Jouan, La paratragédie dans les Acharniens, vol.5, pp.17-28, 1989.

J. Jouanna, Aristophane : la langue, la scène, la cité, actes du colloque de Toulouse, Structures scéniques et personnages : essai de comparaison entre les Acharniens et les Thesmophories », dans P. Thiercy, M. Menu (éds), pp.253-268, 1994.

L. Judet-de and P. Combe, Théâtre et connaissance. La tension entre philosophie et réalité selon les Nuées », dans A. Laks et R. Saetta-Cottone (éds), Comédie et philosophie. Socrate et les « Présocratiques » dans les Nuées d' Aristophane, pp.169-190, 2013.

L. Judet-de and P. Combe, L' analyse comique de la tragédie dans les Grenouilles », dans P. Mureddu et G.-F. Nieddu (éds), Comicità e riso tra Aristofane e Menandro, pp.43-76, 2006.

L. Judet-de and P. Combe, Strepsiade présocratique. Petites réflexions sur la grandeur de la bêtise dans les Nuées, vol.5, pp.54-69, 2006.

A. G. Katsouris, Tragic Patterns in Menander, Athènes, 1975.

R. G. Kent, Old Persian, 1953.

A. Khönken, Der Wolken Chor des Aristophanes », Hermès, vol.108, pp.154-169, 1980.

D. Konstan, Greek Comedy and Ideology, 1995.

P. Kragelund, Historical Drama in Ancient Rome: Republican Flourishing and Imperial Decline », Symbolae Osloenses, vol.77, pp.5-105, 2002.

J. ;. Kristeva and . Word, The Kristeva Reader, pp.34-61, 1966.

J. Kristeva, Sêmiôtikê. Recherches pour une sémanalyse, 1969.

J. Kristeva, . Bakhtine, and . Roman, Critique, vol.239, pp.438-465, 1967.

I. Lada-richards, Silent Eloquence: Lucian and Pantomime Dancing, 2007.

I. Lada-richards, Initiating Dionysus. Ritual and Theatre in Aristophanes' Frogs, 1999.

L. I. , L' Atreo di Accio e la leggenda di Atreo e Tieste nel teatro tragico romano, vol.93, pp.293-385, 1959.

S. Lape, Menander' s Comedy, Democratic Culture and the Hellenistic City, 2004.

L. Penna and A. , « Atreo e Tieste sulle scene romane », dans Studi Classici in onore di Q. Cataudella, Catane, pp.357-371, 1972.

L. B. Lawler, « "Limewood" Cinesias and the Dithyrambic Dance, vol.81, pp.84-85, 1950.

E. Lefevre, Theater and Society in the Classical World, pp.177-190, 1993.

H. Leppin, Histrionen. Untersuchungen zur sozialen Stellung von Bühnenkünstlern im Westen des Römischen Reiches zur Zeit der Republik und des Principats, 1992.

E. Le-roy-ladurie, Carnival: a People' s Uprising at Romans 1579-1580, 1980.

P. Lévêque, , 1955.

L. Causi and P. , Generare in comune. Teorie e rappresentazioni dell' ibrido nel sapere zoologico dei Greci e dei Romani, 2008.

T. Long, Barbarians in Greek Comedy, Carbondale, 1986.

N. Loraux, « L' Acropole comique », dans Les enfants d' Athéna, idées athéniennes sur la citoyenneté et la division des sexes, pp.158-196, 1981.

D. M. Macdowell, The Number of Speaking Actors in Old Comedy, pp.325-335, 1994.

D. M. Macdowell, The Frogs' Chorus, vol.22, pp.3-5, 1972.

D. M. Macdowell, Aristophanes' Wasps, 1971.

R. Marseglia, Le rôle dramatique de la vue et de l' ouïe dans la tragédie d' Euripide, thèse de doctorat inédite, 2013.

C. W. Marshall, Amphibian Ambiguities Answered, vol.40, pp.251-265, 1996.

A. Marzullo, Dalla satira al teatro popolare latino, 1973.

B. Marzullo, Aristofane. Le commedie, trad. scen., append. critica, 1977.

G. Mastromarco, Il naso delle Nuvole (Aristofane, Nuvole 344) », QUCC, vol.52, pp.121-123, 1986.

G. Mastromarco and P. Totaro, Commedie di Aristofane, vol.II, 2006.

M. Matteuzzi, « Le rane "dalla doppia vita": ancora un' ipotesi esegetica per un titolo di Aristofane, vol.1, pp.265-279, 2003.

M. C. Miller, Athens and Persia in the Fifth Century B.C. A Study in Cultural Receptivity, 1997.

M. C. Miller, « The Parasol: an Oriental Status-Symbol in Late Archaic and Classical Athens, JHS, vol.112, pp.91-105, 1992.

H. W. Miller, Euripides' Telephus and the Thesmophoriazusae of Aristophanes, vol.43, pp.174-183, 1948.

P. Möllendorff and . Von, Grundlagen einer Ästhetik der alten Komödie. Untersuchungen zu Aristophanes und Michail Bachtin, 1995.

F. Muecke, Portrait of the Artist as a Young Woman, vol.32, pp.41-55, 1982.

F. Muecke, « "I Know You -by Your Rags" -Costume and Disguise in Fifth-Century Drama, Antichthon, vol.16, pp.17-34, 1982.

N. Cl, L' ordre équestre à la période républicaine (312-43 av, 1966.

L. O'-higgins, Women and Humor in Classical Greece, 2003.

J. K. Orelli, Opuscula Graecorum Veterum Sententiosa, 1821.

C. Orfanos, Les Sauvageons d' Athènes ou la dialectique du rire chez Aristophane, 2006.

R. G. Osborne, Sculpted Men of Athens: Masculinity and Power in the Field of Vision », dans L. Foxhall, J. Salmon (éds), Thinking Men: Masculinity and its Self-Representation in the Classical Tradition, 1998.

R. G. Osborne, Men without Clothes: Heroic Nakedness and Greek Art, vol.9, pp.504-530, 1997.

G. Paduano, . Aristofane, and . Le-rane, , 1996.

J. Palmer, The Logic of the Absurd: On Film and Television Comedy, 1987.

C. Panayotakis, Decimus Laberius. The Fragments, 2010.

T. Parker, Team America: World Police, 2004.

T. Parker, South Park: Bigger, Longer and Uncut, 1999.

T. Parker and M. Stone, , 1997.

C. B. Pelling, Literary Texts and the Greek Historian, 2000.

F. Perusino, Dalla commedia antica alla commedia di mezzo. Tre studi su Aristofane, 1986.

G. Petrone and M. M. Bianco, Comicum choragium. Effetti di scena nella commedia antica, 2010.

M. Platnauer, Euripides. Iphigenia in Tauris, 1938.

A. W. Pickard-cambridge, The Dramatic Festivals of Athens, 1988.

A. W. Pickard-cambridge, Dithyramb, Tragedy and Comedy, 1962.

C. Platter, Aristophanes and the Carnival of Genres, 2007.

C. Platter, « The Uninvited Guest: Aristophanes in Bakhtin' s History of Laughter, Arethusa, vol.26, pp.201-216, 1993.

C. Prato, Le donne alle Tesmoforie, 2001.

C. Preiser, Euripides: Telephos, 2000.

P. Pucci, Ricerche metriche e stilistiche, Atti della Accademia Nazionale dei Lincei, vol.10, pp.277-421, 1962.

P. Rau, , 1967.

K. J. Reckford, Aristophanes' Old-and-New Comedy, Chapel Hill, 1987.

M. Revermann, Comic Business: Theatricality, Dramatic Technique, and Performance Contexts of Aristophanic Comedy, 2006.

M. Revermann and P. Wilson, Performance, Iconography, Reception: Studies in Honour of Oliver Taplin, 2008.

R. Roberts and W. , Aristophanes and Agathon, vol.20, pp.44-56, 1900.

N. Richardson, The Homeric Hymn to Demeter, 1974.

J. Robson, Humour, Obscenity and Aristophanes, 2006.

E. Rocconi, « Il canto delle rane in Aristofane, pp.137-142, 2007.

R. R. , Possible Worlds in Literary Theory, 1994.

M. Rosellini and S. Saïd, Usages de femmes et autres nomoi chez les "sauvages" d' Hérodote : essai de lecture structurale, pp.949-1005, 1978.

R. M. Rosen, Making Mockery: the Poetics of Ancient Satire, 2007.

V. Rosivach, Class Matters in the Dyskolos of Menander, vol.51, pp.127-134, 2001.

W. Rösler, Escrologia e intertestualità, vol.12, pp.117-128, 1995.

W. Rösler, « Michail Bachtin e il "Carnevalesco" nell' antica Grecia, pp.15-51, 1991.

W. Rösler, « Michail Bachtin und die Karnevalskultur im antiken Griechenland, vol.23, pp.25-44, 1986.

A. Rotstein, The Idea of Iambus, 2010.

E. Rozik, The Roots of Theatre: Rethinking Ritual and other Theories of Origin, 2002.

I. A. Ruffell, The Cambridge Companion to Greek Comedy, Cambridge, Character Types », dans M. Revermann (éd.), pp.147-167, 2014.

I. A. Ruffell, « Humiliation? Voyeurism, Violence and Humor in Old Comedy », Helios, vol.40, pp.247-277, 2013.

I. A. Ruffell, Politics and Anti-Realism in Athenian Old Comedy: the Art of the Impossible, 2011.

I. A. Ruffell, « Audience and Emotion in the Reception of Greek Drama », dans Revermann, pp.37-58, 2008.

I. A. Ruffell, « The World Turned Upside Down: Utopia and Utopianism in the Fragments of Old Comedy, The Rivals of Aristophanes: Studies in Athenian Old Comedy, Londres-Pays de Galles, pp.473-506, 2000.

C. F. Russo, Aristofane autore di teatro, 1962.

J. S. Rusten and . Who, Invented" Comedy? The Ancient Candidates for the Origins of Comedy and the Visual Evidence, AJPh, vol.127, pp.37-66, 2006.

J. S. Rusten, Wasps 1360-1369: Philokleon' s TOTHASMOS, vol.81, pp.157-61, 1977.

R. Saetta-cottone, La storia sulla scena. Quello che gli storici antichi non hanno raccontato, pp.316-336, 2011.

R. Saetta-cottone, Frösche wider Bakchen: ein Fall von poetischer Rivalität? », Kultur und Gespenster, vol.10, pp.235-251, 2010.

R. Saetta-cottone, Aristofane e la poetica dell' ingiuria. Per una introduzione alla loidoria comica, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00195870

R. Saetta-cottone, « Euripide il nemico delle donne. Studio sul tema comico delle Tesmoforiazuse di Aristofane, Lexis, vol.23, pp.131-156, 2005.

R. Saetta-cottone, La parodie du Télèphe entre les Acharniens et les Thesmophories. L' échec du Parent, 2004.

R. Saetta-cottone, Agathon, Euripide et le thème de la mimèsis dramatique dans les Thesmophories d' Aristophane, pp.445-469, 2003.

S. Saïd, Grecs et barbares dans les tragédies d' Euripide : la fin des différences ? », Ktèma, vol.9, pp.27-53, 1984.

J. Schaeffer, L' Art de l' âge moderne. L' esthétique et la philosophie de l' art du XVIII e siècle à nos jours, 1992.

R. Schmitt, « Perser und Persisches in der alten attischen Komödie », dans Orientalia DuchesneGuillemin emerito oblata, pp.459-472, 1984.

R. Schmitt, Die Iranier-Namen bei Aischylos, 1978.

S. Scullion, « Nothing to Do with Dionysus: Tragedy Misconceived as Ritual, pp.102-137, 2002.

R. Seaford, The Social Function of Attic Tragedy: a Response to Jasper Griffin, pp.30-44, 2000.

R. Seaford, Reciprocity and Ritual. Homer and Tragedy in the Developing City-State, 1994.

. Segal-ch, The Character and Cults of Dionysus and the Unity of the Frogs, vol.65, pp.207-242, 1961.

. Segal-ch, Vérité, tragédie et écriture », dans M. Detienne (éd.), Les savoirs de l' écriture, 1988.

E. Segal, The ????? of Comedy », HSPh, vol.77, pp.129-136, 1973.

M. Silk, Aristophanes and the Definition of Comedy, 2000.

M. Silk, Aristophanes as Lyric Poet, vol.26, pp.136-137, 1980.

M. Silva and F. De, A voz do Autor na comédia greco-latina », dans M.-F. Brasete (éd.), Máscaras, vozes e gestos: nos caminhos do teatro clássico, pp.179-199, 2001.

M. Silva and F. De, Crítica do teatro na comédia antiga, 1987.

G. Simon, Archéologie de la vision. L' optique, le corps, la peinture, 2003.

N. W. Slater, Spectator Politics: Metatheatre and Performance in Aristophanes, 2002.

N. W. Slater, Two Republican Poets on Drama: Terence and Accius, pp.85-103, 1992.

W. J. Slater and E. Csapo, The Context of Ancient Drama, 1994.

A. H. Sommerstein, Talking About Laughter: And Other Studies in Greek Comedy, 2009.

A. H. Sommerstein, Free Speech in Classical Antiquity, Mnemosyne suppl, Harassing the Satirist: the Alleged Attempts to Prosecute Aristophanes », dans I. Sluiter, R. M. Rosen (éds), vol.254, pp.145-174, 2004.

A. H. Sommerstein, The Comedies of Aristophanes. Frogs, vol.9, 1996.

W. B. Stanford, Aristophanes. The Frogs, 1958.

I. Stark, Die hämische Muse, Spott als soziale und mentale Kontrolle in der griechischen Komödie, 2004.

E. Stehle, The Body and its Representations in Aristophanes' Thesmophoriazousai: Where Does the Costume End? », AJPh, vol.123, pp.369-406, 2002.

L. M. Stone, Costume in Aristophanic Comedy, thesis, 1984.

J. I. Súarez, « Old Comedy within Bakhtinian Theory: an Unintentional Omission, vol.63, pp.105-111, 1987.

A. Suter, The Narcissus and the Pomegranate: an Archaeology of the Homeric Hymn to Demeter, 2002.

L. K. Taaffe, Aristophanes and Women, 1993.

J. Taillardat, Les images d' Aristophane. Études de langue et de style, 1962.

V. Tammaro, E. Dans, M. S. Medda, M. P. Mirto, and . Pattoni, « Poeti tragici come personaggi comici in Aristofane, Kômôidotragôidia. Intersezioni del tragico e del comico nel teatro del V secolo, pp.249-261, 2006.

O. P. Taplin, Pots and Plays: Interactions between Tragedy and Greek Vase-Painting of the Fourth Century B.C, 2007.

O. P. Taplin, Comic Angels and Other Approaches to Attic Drama Through Vase-Painting, 1993.

O. P. Taplin, « Phallology, Phlyakes, Iconography and Aristophanes, vol.33, pp.92-104, 1987.

O. P. Taplin, Fifth-Century Tragedy and Comedy: a Synkrisis, vol.106, pp.163-174, 1986.

P. Thiercy, , 1997.

O. J. Todd, , 1962.

T. Todorov, Introduction à la littérature fantastique, 1970.

A. D. Trendall, Phlyax Vases, BICS suppl, 1967.

A. D. Trendall and T. B. Webster, Illustrations of Greek Drama, 1971.

K. Treu, Menanders Menschen als Polisbürger, vol.125, pp.211-214, 1981.

J. Vaio, W. M. Dans, U. K. Calder, and . Goldsmith, Ph. B. Kenevan (éds), Hypatia. Essays in Classics, Comparative Literature and Philosophy, pp.91-102, 1985.

J. Van-leeuwen, , 1896.

A. Verilhac, Paides aôroi. Poésie funéraire, Athènes, 1978.

J. Vernant, Figures, idoles, masques, 1990.

J. Vernant, Mythe et société en Grèce ancienne, 1974.

J. Vernant, Mythe et pensée chez les Grecs. Études de psychologie historique, 1965.

J. Vernant and P. Vidal-naquet, Mythe et tragédie en Grèce ancienne, 1972.

P. Voelke, « Euripide, héros comique, vol.4, pp.117-138, 2004.

A. Weber, M. Cunin, and C. Cusset, , 2007.

T. B. Webster, The Stevenson Collection from Lipari-Terracottas, vol.12, pp.1-7, 1969.

T. B. Webster, « A Reply on Aristophanic Costume, p.185, 1957.
DOI : 10.1017/s000983880001524x

T. B. Webster, The Costume of the Actors in Aristophanic Comedy, vol.5, pp.94-95, 1955.

T. B. Webster, South Italian Vases and Attic Drama, vol.42, pp.15-27, 1948.

T. B. Webster and J. R. Green, Monuments Illustrating Old and Middle Comedy, BICS suppl, vol.39, 1978.

M. L. West, Studies in Greek Elegy and Iambus, 1974.

M. L. West, Two Passages of Aristophanes », CQ, vol.18, pp.5-8, 1968.
DOI : 10.1017/s0009840x00325689

A. Willi, The Languages of Aristophanes: Aspects of Linguistic Variation in Classical Attic Greek, 2003.

A. Willi, Language on Stage. Aristophanic Language, Cultural History and Athenian Identity, pp.111-150, 2002.

D. Wiles, The Poetics of the Mask in Old Comedy », dans Revermann, Wilson (éds), pp.374-392, 2008.

J. Wilkins, The Boastful Chef: the Discourse of Food in Ancient Greek Comedy, 2000.

J. J. Winkler, Phallos Politikos: Representing the Body Politic in Athens », Differences, vol.2, pp.29-45, 1990.
DOI : 10.2307/1567164

G. Wills, Why Are the Frogs in the Frogs? », Hermès, vol.97, pp.306-317, 1969.

P. Wilson, The Athenian Institution of Khoregia. The Chorus, The City and the Stage, 2000.

N. Worman, Abusive Mouths in Classical Athens, 2008.

F. I. Zeitlin, « The Artful Eye: Vision, Ecphrasis and Spectacle in Euripidean Theater, Art and Text in Ancient Greek Culture, pp.138-196, 1994.

F. I. Zeitlin, Travesties of Gender and Genre in Aristophanes' Thesmophoriazousae, pp.169-217, 1981.

B. Zimmermann, Untersuchungen zur Form und dramatischen Technik der Aristophanischen Komödien, I, Königstein im Taunus-Franckfurt am Main, 1984.