The teaching of music in junior high schools since 1985. Values declared by teachers of music, genesis - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2008

The teaching of music in junior high schools since 1985. Values declared by teachers of music, genesis

L'Éducation musicale au collège depuis 1985. Valeurs déclarées par des enseignants d'Éducation musicale, genèse

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Abstract

The purpose of the thesis is to identify the values declared by 191 teachers of music in junior high schools, to study the link between these values and the history of the subject, to examine the personal history of these teachers as well as their relation to knowledge of music. The collection of samples of official texts, the methods of investigation (questionnaires, interviews after observations), the analysis of discourse of these teachers and that of official texts, and the principles of categorising have, at times, enabled the inference of values, at others, the collection of values explicitly declared. Whatever the way of dealing with the question of values might be – be it implicitly or explicitly- teachers give priority to moral and ethical values over aesthetic and intellectual values. There is some tension (some sort of interference) between moral and aesthetic values; this tension turns into hesitation between subjective and objective bases for their judgments of value when it comes to assessing the musical object. For teachers interviewed in a personal capacity, the general and specific criteria for their judgments of value are linked to the feeling of the receiver as well as to the composition, adopting therefore a subjectivist attitude. However, as teachers, they require from their pupils an objectivist attitude. These teachers, who are non relativist, would, therefore, be rather ‘Goodmanian’ in their relationship to the aesthetic when confronted to pupils, and rather ‘Kantian’ in a personal capacity. The training they have had seems to have had more influence upon their declared values than competitive exations or national curricula.
La présente thèse a pour objet d’identifier les valeurs déclarées par des enseignants d’Éducation musicale en collège, d’examiner le lien entre ces valeurs et l’histoire de la discipline mais également l’histoire personnelle et le rapport aux savoirs musicaux de ces enseignants. La constitution de corpus de textes officiels, les méthodes d’enquête (questionnaire, entretiens postobservations), l’analyse des discours des enseignants et des textes officiels, les principes de catégorisation ont autorisé tantôt l’inférence de valeurs, tantôt le recueil de valeurs exprimées explicitement. Quelle que soit la manière d’aborder la problématique des valeurs –implicite, explicite – les enseignants font des valeurs morales et éthiques une priorité sur les valeurs esthétiques et intellectuelles. Une tension (sorte d’interférence) se noue entre valeurs morales et esthétiques ; cette tension se mue en une hésitation entre fondements subjectifs et objectifs, à donner aux jugements de valeur, lorsqu’il s’agit d’évaluer l’objet musical. À titre personnel, les critères généraux de jugements de valeur ont trait au récepteur plutôt qu’à la composition ; lorsque les critères sont particuliers, alors les critères ont tendance à s’inverser. Dans les deux cas, les enseignants ont une posture subjectiviste. En revanche, au titre d’enseignant, ils demandent à l’élève d’avoir une posture objectiviste. Ces enseignants, non relativistes, seraient plutôt goodmaniens face aux élèves et plutôt kantiens à titre personnel. Les formations reçues semblent avoir plus d’influence sur les valeurs déclarées que les concours de recrutement ou encore les textes de programmes.
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  • HAL Id : tel-01117916 , version 1

Cite

Odile Tripier-Mondancin. L'Éducation musicale au collège depuis 1985. Valeurs déclarées par des enseignants d'Éducation musicale, genèse. Musique, musicologie et arts de la scène. Université Toulouse 2 Le Mirail, 2008. Français. ⟨NNT : 2008TOU20079⟩. ⟨tel-01117916⟩
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