Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina aletra IV, (Paris : Durand, 1869 ; réimpression, 1963. ,
, L'auteur ne décerne pas l'invention de la main à Guido d'Arezzo toutefois il associe la main guidonienne à un auteur latin d'une grande ingéniosité : « Hinc musicus quidam latinus, certi admodum ingenii, manum sapientissime composuit
Ce manuel de rhétorique était très connu au Moyen Âge et à la Renaissance. Voir Frances Yates, L'Art de la mémoire, Daniel Arasse (trad, Paris : Gallimard, p.393, 1975. ,
Expositio manus, op. cit., p. 2 : « Quo ad primum, locus est vocum situs. Vigenti autem in manu nostras sunt loca ,
, La gamut est l'ensemble des sons de l'échelle musicale
Pour Grenade : José López-Calo, La música en la catedral de Granada en el siglo XVI, Granada : Fundación Rodriguez, vol.1, pp.29-56, 1963. ,
, Pour Palencia : Gonzalo Castrillo Hernández, « Estudio sobre D. Antonio Rodríguez de Hita y su época », Palencia : Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses, Pour Plasencia -José Lopez-Calo, La musica en la catedral de Plasencia : notas históricas, vol.12, pp.271-98, 1950.
, , 1419.
, , 1431.
, , 1475.
, , 1487.
, , 1489.
, , 1495.
, , 1525.
, , 1528.
, , 1535.
, , 1556.
, Perthenardo Bertauldus Danci Jo. Redois, 1418.
, , 1447.
, , 1458.
, , 1461.
, , 1462.
, , 1476.
, , 1478.
, , 1484.
, , 1484.
, , 1490.
, , 1496.
, , 1501.
, , 1409.
, , 1431.
, , 1437.
, , 1438.
1440's) ; Goro di Pavolo, 1446. ,
, , 1447.
, , 1449.
, , 1450.
, , 1481.
, Pour Padoue : Guido Rustico, « Musica e musicisti nella cattedrale di Padova nei sec. XIV, XV, XVI contributo per una storia », Note d'Archivio Enero Febbraio, Pour Rome : Franz X. Haberl, Die römische « schola cantorum » und die päpstlichen Kapellsänger bis zur Mitte des 16. Jahrhunderts, Leipzig : Breitkopf und Härtel, 1888. Pour Sienne : Franck d'Accone, « The Performance of Sacred Music in Italy during Josquin's Time, vol.4, p.604, 1941.
, Compendium musices
,
Le musicien évoque les experts avec le mot « abil » (f. 54r). Juan Bermudo, Declaración de instrumentos musicales ,
HHiijv : « cosa che gia molti cosi huomini, come donne degni & eccellenti cantori siano stati, & hora stano in Italia ,
Venise : Francesco de Franceschi Senese, 1586, p. 60 : « ci sforziamo di acquistarcegli con segni & di un'ardentissima dilettione ; & con altri simili atti virtuosi, & honorati, lequali cose sono certi segni di manifesto honore ,
249 : « E massime che dal vivere, e conversare co' Virtuosi l'huomo gli vede operare virtuosamente, talche come il Musico dal canto de gli altri Musici eccellenti essendo incitato à cantare, prende volentieri occasione di concordare con essi ». Le virtuose est non seulement un chanteur, mais surtout un musicien qui sait chanter avec les autres, Bologne : Vittorio Benacci, 1627 ,
Rome : Lodovico Grignani, 1630, Parte Terza, p. 74 : « Al virtuoso ,
,
,
Timothy McGee rappelle que le terme « color » était autant employé pour évoquer un embellissement mélodique qu'un contrepoint ajouté. Le musicologue cite Anonymous IV : « Master Perotin himself made the best quadrupla, like Viderunt and Sederunt, p.10 ,
10 : « They speak of the flowers (flores) of mensural music when many sounds, or notes (which is the same thing), variously ornamented according to the quality of each one, are placed in one voice in due proportion against a single sound or a simple note ». La définition de Petrus dictus Palma ociosa est assez ambiguë pour s'adapter à la fois à la diminution ,
Johann Fust & Peter Schoeffer, 1474, f. 3r. L'auteur, après une courte présentation, décrit les principales règles pour chanter. La première d'entre elles consiste à chanter « concorditer », c'est-à-dire ensemble. Il ne faut pas sortir du lot. Voir Joseph Dyer, « Singing with Proper Refinement from « De Modo Bene Cantandi, p.211 ,
, Directions to Singers in Writings of the Early Renaissance, pp.45-51, 1987.
El primo libro de Diego Ortiz Tolletano nel qual si tratta delle Glose ,
, Voir supra, p.168
, Voir supra, p.297
, Verone : Stephanum, & fratres de Nicolinis de Sabio, p.1529
L'auteur propose le texte de Rossetti à la page 93 : « De même que par cette voie on voit, 1981. ,
, Le contrepoint, la raison et les sens dans la théorie musicale du XVI e siècle Un des textes fondateurs sur le rôle de l'oreille dans l'apprentissage de la musique
, Au XVI e siècle, les théoriciens adoptent souvent un double discours
Voir Klaus-Jürgen Sachs, « Boetius and the judgement of the ears : A hidden challenge in Medieval and Renaissance Music, pp.172-175 ,
Antica musica ridotta alla moderna prattica, op. cit., libro primo, chap. 1, f. 3v : « Ove con la esperienza maestra delle cose, ponendo dell Antica, e Moderna Musica, gli essempi ,
Si l'auteur insiste sur l'importance de l'ouïe dans le chemin vers la connaissance (voir supra, p. 95, notes 263), il critique, on s'en souvient, les arrogants qui improvisent d'oreille sur le plain-chant (voir supra, p.73 ,
Voir Klaus-Jürgen Sachs, « Boetius and the judgement of the ears : A hidden challenge in Medieval and Renaissance Music, Ms. H, vol.233, p.186 ,
258 : « facendo solamente contrapunto sopra il basso, senza vedere alcuna delle altre parti ,
, la querelle de la nouvelle musique, pp.1600-1638
Gordon Haramaki, Beyond the Seconda Prattica : Claudio Monteverdi and the Poetics of Genre after Orfeo, thèse non publiée, Les sources mentionnées sont les suivantes : Giovanni Maria Artusi, L'Artusi, ovvero, Delle Imperfezioni della Moderna Musica, Venise : Giacomo Vincenti, p.1600, 2003. ,
Venise : Giacomo Vincenti, 1608 ; Claudio Monteverdi, Quinto libro de Madrigali, Venise : Ricciardo Amadino, 1605 ; Claudio Monteverdi, Scherzi musicali, Venise : Ricciardo Amadino, p.1607 ,
Ragionamente secondo, f. 39r-v : « [Luca] [ces chants] étaient âpres, peu agréables à l'ouïe. [D'ailleurs] cela ne se pourrait autrement parce que, lorsque l'on transgresse les bonnes règles, pour une part fondées sur l'expérience Mère de toutes les choses, pour une autre part spéculées en vertu de la Nature, et pour une part démontrées positivement ». Les traductions françaises du traité d'Artusi sont tirées du livre de Xavier Bisaro, pp.1600-1638 ,
ou Des imperfections de la musique moderne de Giovanni Artusi, 1600, op. cit, p.148 ,
, La liste des membres de cette « école héroïque » comprend les noms de Cyprien de
Giaccoppo Peri et Giulio Caccini, auxquels il faut ajouter ceux évoqués plus tôt tels Carlo Gesualdo ,
,
, Les lectures ultérieures de Diruta et de Banchieri L'opposition publique entre Giovanni Maria Artusi et Claudio Monteverdi a quelques
, de Giulio Caccini et finalement des esprits les plus élevés
Prencipe di Venosa, Emiglio del Cavagliere, il Conte Alfonso Fontanella, il Conte di Camerata, il Cavalier Turchi ». L'expression « Eroica scola ,
Venise : Alessandro Vincenti, 1622 ; Adriano Banchieri, Cartella Musicale nel Canto Figurato, Seconda parte del transilvano ,
, Girolamo Diruta, Seconda parte del transilvano, op. cit., p. 14 : « Sappiate, che la regola del Contrapunto commune è più facile assai del l'osservato
Counterpoint in Monteverdi's 1610 Vespers », Uno gentile et subtile ingenio, Studies in Renaissance Music in Honour of Bonnie J. Blackburn, dir. Jennifer Bloxam, Gioia Filocamo, Leofranc Holford-Strevens, pp.29-35, 2011. ,
, Voir supra, p.339
Venise : Ricciardum Amadinum, 1610. L'intitulé fait référence à une dédicace au pontife Paul V. Cette dernière se trouve au verso : « Sanctissimo ac beatissimo domino nostro Paulo Quinto pontifice optimo maxime Claudius Monteverde s ,
L'auteur propose une transcription et une traduction de la dédicace. L'association du pape Paul V au contrepoint improvisé est évoquée précédemment. Voir supra, Correspondance, préfaces, épîtres dédicatoires, Sprimont : Mardaga, p.733, 2001. ,
Counterpoint in Monteverdi's 1610 Vespers », op. cit., p. 32 : « Here the virtuoso performer and the virtuoso composer appear to ,
34 : « Monteverdi associated his 1610 Vespers with the "chapels and chambers of princes", soi t is not perhaps surprising to find a specific reference to contrappunto alla mente at the opening of his ten-part setting of Nisi dominus ». massacre où tous les soldats semblaient s'égorger ; c'était bien un champ de bataille que ces choeurs de cathédrales 773 ,
, Malgré la sévérité des propos à l'égard du contrepoint improvisé qu'ils définissent
, Alexandre Choron
, Nouveau manuel complet de musique vocale et instrumentale, seconde partie, vol.3, p.196, 1838.
, Le concours de maître de chapelle évoqué survint à Tolède en 1604. Voir Michael Noone, « An Early Seventeenth-Century Source for Performing Practices at Toledo Cathedral » dans dans Jennifer Bloxam, Les règles données par Jean de Murs dans son Ars contrapuncti sont reproduites dans la majorité des traités consacrés au contrepoint improvisé, pp.155-68
Wit and Mirth or Pills to purge Melancholy : Being a Collection of the Best Merry Ballads and Songs Old and New. Fitted to All Humours, Having Each Their Proper Tune for Either Voice, Or Instrument, vol.2, pp.33-37 ,
, Ratisbonne, Bischöfliche Ordinariatsbibliothek, Ms. 98 th. 4°, pp.186-193, 1476.
, , p.9921
,
,
Saint-Dié, Anonymous II), vol.42 ,
,
, Lansfowne, vol.763
, Additional 10366, ANONYME, On colors in music
, , vol.39, p.34
, ANONYME, p.40613
, , 1978.
, Venise : Bernardino et Matheo de Vitali, p.1523
, , p.1545
, , p.1529
,
, , p.1535
Regulae rhtythmicae in antiphonarii sui prologum prolatae ,
,
, , p.1600
Discorso secondo musicale di A. Braccino, Venise : Giacomo Vincenti, p.1608 ,
, , p.1657
, , p.1614
, , p.1628
Ricercate, passagi et candentie per potersi essercitar nel diminuir terminatamente con ogni sorte d'istrumento : & anco diversi passaggi per la semplice voce, Venise : Giacomo Vincenzi et Ricciardo Amadino, p.1585 ,
,
, , p.1687
Declaración de instrumentos musicales, p.1555 ,
, 776 Nota bene CHMTL : Center for the History of Music theory and Literature www.chmtl.indiana.edu BIZCARGUI, p.1509
, , p.1673
, , p.1594
, , p.1594
Regole et dichiarationi di alcuni contrappunti doppii utili alli studiosi della musica, & maggiormente à quelli, che vogliono far contrappunti all'improviso. Con diversi canoni sopra un solo canto fermo, p.1610 ,
, , 1487.
, , p.1592
Incipiunt regule contrapuncti secundum magistrum phylippotum de Caserta, p.1119 ,
, Tractado de musica theorica y pratica, p.1613
, , p.1601
Arte latina et volgare di far contrapunto a mente, Venise : Ricciardo Amadino, p.1610 ,
, Nouveau manuel complet de musique vocale et instrumentale, seconde partie, t. III, p.1838
, , p.1504
Breve et facile maniera d'essercitarsi a far passaggi, p.1593 ,
, , p.1606
, , p.1584
, , p.1622
, Praecepta musicae poeticae (ms. c. 1563)
,
, , p.1175
, Cours complet de Plain-Chant, p.1855
, , 1556.
, Petrum Schoeffer et Mathiam Apiarium, p.1535
, Guglielmus Rothomagensem, 1496.
, , p.1492
, , p.1535
De musica mensurabili positio ,
, , 1537.
Regulae supra contrapunctum (ms., c.1475), Faenza, Biblioteca Comunale Manfrediana, ms. 117, f. 33 ,
Venise : Brandini et Ottavio Scotto, p.1540 ,
, , p.1537
« Réponse aux questions proposées dans le Mercure du mois de Novembre dernier, à l'occasion de quelques contestations musicales, formées à Troyes en Champagne, pp.844-55 ,
, Traité historique et pratique du chant ecclésiastique, p.1741
, , p.1672
, BnF, Ms. Esp 219. Cf. CANGUILHEM 2013 LUSITANO, Vicente, Introduttione facillissima, et novissima, p.1553
, , p.1742
Camillo Maffei [?] Dove v'è un discorso della Voce e del Modo, d'apparare di cantar di Garganta, senza maestro, p.1562 ,
, , p.1739
Traité de la voix et des chants, livre quatrième de la composition de musique, p.1636 ,
De praeceptis artis musicae (ms. c.1480) Venise, Biblioteca Marciana, ms. Lat, vol.336 ,
A plain and easy introduction to practicall musicke, p.1723 ,
, , p.1613
Musice active micrologus, p.1517 ,
, , p.1553
, , p.1552
, , p.1543
, , p.1547
Ars musicorum, Petrum Hagenbach et Leonardum Hutz, p.1495 ,
, Principes du chant sur le livre (ms., 1770)
, , p.1558
, , p.1595
, Treatise upon the Gamme, vol.763
, , p.1482
Enchiridion utriusque musicae, p.1520 ,
Passagi per potersi essercitar nel diminuire terminatamente con ogni sorte d'instromenti. Et anco diversi passaggi per la semplice voce humana, p.1594 ,
, Verone : Stephanum, et fratres de Nicolinis de Sabio, p.1529
,
, , p.1565
Ad fare contrapuncto ad videndum sopra el canto piano, 1510, Londres : British Library, Additional 4920 SEBASTIANI, Claudio, Bellum musicale, p.1563 ,
, , p.1602
, Bologne, Biblioteca Universitaria, Ms. 2573 et Valencia, Biblioteca Universitaria, p.835
, , p.1494
, , p.835
,
Solitaire second ou prose de la musique, p.1555 ,
, , p.1510
, , p.1533
, , p.1557
Antica musica ridotta alla moderna prattica, p.1555 ,
Il dolcimelo d'Aurelio Virgiliano dove si contengono variati passagi e diminutioni cosi per voci, come per tutte sorte d'instrumenti musicali, p.33 ,
, , p.1501
Enchiridion musices, Françoys Regnault, 1512 ,
, , p.1622
, , p.1558
, , p.1474
Mission archive library Ms 0121, Avignon, Bibliothèque municipale Q. 11, Bologne, Museo internazionale e biblioteca della musica Enti religiosi soppressi 3086, Biblioteca Capitolare di Lucca Cod, Biblioteca apostolica vaticana Ms. Add, vol.922, pp.39-0394 ,
Ms 28550, Londres, British Library 1.2.2 Sources musicales imprimées ANONYME, Graduale Romanum, Venise : Venise : Juntas, 1606, vol.463 ,
Introitus et alleluia missarum omnium maiorum solemnitatum totius anni. Musica super cantu plano cum quatuor vocibus, p.1566 ,
Introitus missarum omnium maiorum solemnitatum totius anni, & Alleluia, ac Musica super cantu plano, p.1583 ,
Introitus in dominicis diebus [?] et Asperges me, Vidi aquam, p.1598 ,
Canto fermo sopra messe, hinni, et altre cose ecclesiastiche appartenenti a sonatori d'organo, per giustamente rispondere al choro, accomodato dal R. D. Gio. Matteo Asola Veronese, p.1616 ,
Il festino nella sera di Giovedi grasso avanti cena, Venise : Ricciardo Amadino, p.1608 ,
Primo libro in cui con facil modo s'apprende in poco tempo un sicoro methodo di sonar sù l'Organo Messe, Antifone, e Hinni sopra ogni manera di canto fermo? da Fra Bernardino Bottazzi Ferrarese Minore Osservante, p.1614 ,
Canoni, oblighi et sonate in varie maniere sopra l'Ave maris stella, p.1610 ,
, , p.1501
, , p.1503
, , p.1681
Introiti fondati sopra il canto fermo del basso. Con li versetti & Gloria Patri, con le risposte de contraponti? per tutte le feste maggiori & altre feste nell, p.1574 ,
Salmi passagiati sopra tutti i toni che ordinariamente canta santa chiesa ne i Vesperi della Domenica, p.1601 ,
Passagi sopra tutti li salmi che ordinariamente canta Santa Chiesa, ne i vesperi della dominica, p.1618 ,
, , p.1580
, Introitus et alleluia per omnes festivitates totius anni cum quinque vocibus, p.1575
, Falsi bordoni omnium tonorum a diversis eccellentissimis auctoribus modulati, Venise : Angelum Gardanum, p.1601
Sacrae cantiones I, p.1603 ,
, Motetta super plano cantu cum quinque vocibus et in festis solennibus decanenda liber primus, p.1546
De festis introitibus missarum cuiusque anni quae quinque vocibus canuntur, p.1565 ,
Primo libro de la musica a due voci, Palerme : Gio, p.1596 ,
Plura modulationum genera quae vulgo contrapuncta appelantur, p.1579 ,
, , p.1506
Herennium de ratione dicendi ,
, , p.1541
, Liuro das constituyções & costumes que se guardam e[m] o moesteyro de Sancta Cruz de Coi[m]bra, dos Canonicos regrantes da ordem de nosso Padre sancto Augustinho, Coimbra : Canonicos regrãtes do moesteyro de sancta Cruz, ANONYME, p.1536
, Liuro das constituiçoens e costumes q[ue] se guardã em os moesteyros da c[o]ngregaçãm de sancta Cruz de Coimbra, dos Canonicos regulares da ordem de nosso Padre sancto Augustinho, Coimbra : Canonicos regulares do moesteyro de sancta Cruz, ANONYME, p.1548
, Regra do bemaventurado nosso padre sancto Augustinho bispo & doutor da Ygreia & constituyções & estatutos dos Canonicos Regulares da sua Cõngregação de Sctã Cruz de Coimbra, ANONYME, p.1561
, , p.1686
, , p.1627
,
, , p.1586
, Tercera parte del Templo militante, p.1609
De exequiis sepultura et infirmitate regis Joannis secundi, dans Opúsculos inéditos del cronista catalan Pedro Miguel Carbonell, Manuel de Bofarull y de Sartório, Colección de documentos inéditos del archivio General de la Corona de Aragón, éd, pp.137-320 ,
, Tratados sobre los evangelicos de las dominicas, p.1614
Il libro del cortegiano, libro primo, Venise : Gabriel Giolito de' Ferrari ,
, , p.1776
, , p.1510
, , p.1873
, Les Contes et discours d'Eutrapel, p.1587
Cicéron médecin : Etude médico-littéraire, p.1862 ,
, , vol.3, p.1725
, , vol.4, p.1832
Exposiçam da Regra do Glorioso Padre Sancto Augustinho, copilada do diversos Authores, p.1563 ,
, Abraham Nicolas Amelot de la Houssaie (trad.), p.1686
, , vol.3, 1972.
, , p.1630
Ms 563 ZARRABBINO, Onofrio, Della nobilta civile et christiana libri quattro, libro secondo, p.1586 ,
, , pp.1946-51
Arquivo das músicas da Sé de Évora : Catalogo, Lisbonne : Fundaçao Calouste Gulbenkian, 1973. ,
, , vol.2, p.1828
, , 1972.
Milano : Istituto editoriale italiano, 1967 (coll. Bibliotheca musicae, 5) CALAHORRA MARTINEZ, Pedro, « Los fondos musicales en el siglo XVI de la catedral de Tarazona. I. Inventarios, Catalogo del Fondo Musicale, pp.9-56, 1992. ,
Notice sur les Collections Musicales de la Bibliothèque de Cambrai, p.1843 ,
Diccionario biográfico y bibliográfico de escritores y artistas catalanes del siglo XIX, p.1889 ,
The Catalogue of Manuscripts in the Library of Dt. Mischael's College Tenbury, 1934. ,
Guide de la musique de la Renaissance, Fayard, 2011 (coll. Les Indispensables de la musique ,
Il Fondo Musicale della Biblioteca Capitolare del Duomo di Treviso, Cataloghi di Fondi Musicali Italiani a cura della società di musicologia, 1990. ,
Catálogo del archivio de música de la catedral de Ávila, vol.9, 1978. ,
, II. Actas Capitulares, y Apéndices Documentales, pp.1413-1684, 1981.
Clasificación y catalogación de los archivos musicales españoles, Grenade : Centro de Documentación Musical de Andalucía, 1989. ,
, Catedral de Calahorra, vol.1, 1991.
Studi e testi per la storia della musica 6), 1998. ,
, 9 vols Répertoire international des sources musicales. B/I publié par la Société internationale de musicologie et l'Association internationale des bibliothèques musicales, München ; Duisburg : G. Henle ; Kassel ; Basel ; Tours, Répertoire international des sources musicales. A/I, publié par la Société internationale de musicologie et l'Association internationale des bibliothèques musicales, pp.33-46, 1971.
, Libros de Música en Bibliotecas Españolas del siglo XVI (y III) », Pliegos de Bibliofilia, vol.17, pp.17-54, 2002.
Libros de Música en Bibliotecas Españolas del siglo XVI (y III) », Pliegos de Bibliofilia 15, pp.37-62, 2001. ,
, , 1976.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians ,
Musique ouverte) 2.2 RESSOURCES EN LIGNE BENT, Margaret ; WATHEY, Andrew (dir.), Digital Image Archive of Medieval Music [DIAMM], diamm.ac.uk DI BACCO, Giuliano (dir, Prosopographie des chantres de la Renaissance, ricercar.cesr.univ-tours.fr KOLACEK, Jan (dir.), 1994. ,
, The Singers of San Giovanni in Florence during the 15th Century », vol.14, pp.307-58, 1961.
The Musical Chapels at the Florentine Cathedral and Baptistry during the First Half of the 16th Century, Journal of the American Musicological Society, vol.24, pp.1-50, 1971. ,
Performance of Sacred Music in Italy during Josquin's Time, c, Proceedings of the International Josquin Festival, pp.601-619, 1976. ,
The Civic Muse : Music and Musicians in Siena during the Middle Ages and the Renaissance, 1997. ,
Festa's Gradus ad Parnassum, Early Music History 5, pp.1-58, 1996. ,
Art vocal, art de gouverner : la musique, le prince et la cité en Italie à la fin du XVI e siècle, 2002. ,
História da Escola de Música da Sé de Évora, Lisbonne : Fundaçao Calouste Gulbenkian, 1973. ,
O Endino e prática da música nas Sés de Portugal : da Reconquista aos fins do século XVI, p.10, 1985. ,
O Colégio dos Moços do Coro da Sé de Évora, Lisbonne : Fundaçao Calouste Gulbenkian, 1997. ,
XVI° del Duomo di Treviso (Italia), Acta Musicologica, vol.3, pp.148-55, 1931. ,
, , pp.1300-1633, 1954.
, Archivio storico e Biblioteca della, pp.1507-1574, 1979.
,
, The Liber Introitus of Miguel da Fonseca, and a Possible Improvisatory Model », Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and Renaissance, dir. Stefan Gasch et David Burn, pp.81-121, 2011.
CLI/1-3 : Its Origin and Contents, and the Stemmata of Late-Sixteenth-and Early-Seventeenth-Century Portuguese Sources, Anuario Musical, vol.66, pp.137-58, 2011. ,
« La polifonía sagrada y sus maestros en la catedral de León (siglos XV y XVI) », Anuario musical 14, pp.36-62, 1959. ,
, , 1995.
,
« Gli esami di ammissione e concorsi per la cappella sistina dallo spoglio dei diari dei puntatori », Studi in onore di Giulio Cattin, Rome : Istituto di Paleografia musicale, pp.193-216, 1990. ,
notación musical española en la segund mitad del siglo XV, un tratado desconocido de Guillermo de Podio, pp.151-73, 1947. ,
, , pp.3-39, 1947.
, , pp.963-1028, 1975.
, Edizioni di storia e letteratura, 1975.
Ancient Music's Power : Ghiselin Danckerts' Essays in the "Generi Inusitati" », Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38, pp.59-80, 1988. ,
The Notation of Polyphonic Music 900 1600, Cambridge : The Mediaeval academy of America, 1953. ,
The History of Keyboard Music to 1700, trad, 1972. ,
, The Musical Quarterly, vol.23, issue.2, pp.210-247, 1937.
The Fourth Kind of Faburden, The Identity of an English Four-Part Style, pp.245-256, 1980. ,
, Une Histoire des sensibles du XIII e au XVI e siècle, 2000.
, Nouvelles perspectives dans la description des musiques de tradition orale, pp.198-212
, mémoire collective" dans les musiques traditionnelles d'Afrique Centrale, vol.76, pp.149-62, 1990.
A Little-Known Source for Text Underlay from the Late Sixteenth Century, The Journal of Musicology, vol.2, issue.1, pp.62-80, 1983. ,
Music at the Aragonese Court of Naples, 2008. ,
, , 2002.
, , 1998.
, Acta Musicologica, vol.32, pp.178-93, 1960.
, Terminologie der musikalischen Komposition, dir. Hans Heinrich Eggebrecht, vol.II, pp.256-63, 1996.
1528-1599) : vida y obra : la música en la Catedral de Sevilla a finales del siglo XVI, 2000. ,
Escola de Música no Porto no Séc, Silva de História e Arte : Notícias portucalenses, 1954. ,
Idée de Nation », thèse de doctorat non publiée, 2012. ,
« The Maitrise in Northern France and Burgundy during the Fifteenth Century », Thèse non publiée, George Peabody College for Teachers, 1967. ,
Stroke' and 'Strene' notation in Fifteenth-and Sixteenth-century equal-note cantus firmi, vol.2, pp.153-67, 1993. ,
Music in Insular Sources, Thèse non publiée, pp.1400-1450, 1963. ,
, Musica Disciplina, vol.21, pp.97-147, 1967.
New and Little-Known Fragments of English Medieval Polyphony, Journal of the American Musicological Society, vol.21, pp.137-56, 1968. ,
BENT, Margaret, « "Resfacta" and "Cantare Super Librum" », The Saxilby Fragment », Early Music History 1, vol.36, pp.371-91, 1981. ,
Lire, composer, analyser à la Renaissance, trad, 2003. ,
, Musica Disciplina XIV, pp.105-139, 1960.
On the Performance of Ludford's alternatim Masses, Musica Disciplina, vol.16, pp.35-55, 1962. ,
Fuentes musicales en la Península Ibérica (ca. 1250-ca. 1550), actas del Coloquio internacional, Lleida, 1-3 abril 1996 : Fonts musicals a la Península Ibèrica, 2001. ,
, The Improvising Mind : Cognition and Creativity in the Musical Moment, 2010.
Music Printing in Renaissance Venice, pp.1539-1572, 1998. ,
Print Culture and Music in Sixteenth-Century, 2001. ,
, The Beginnings of Fauxbourdon: A New Interpretation », vol.24, pp.345-63, 1971.
,
, Figures d'ajout : phrase, texte, écriture, dir. Jacqueline Authier-Revuz et Marie-Christine Lala, pp.29-48, 2002.
,
Aspects of Stroke Notation in the Gruuthuse Manuscript and Others sources », Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 34, pp.3-25, 1984. ,
Une Nation de fidèles. L'Église et la liturgie parisienne au xviiie siècle, 2006. ,
Ars musica & naissance de la chrétienté moderne, Histoire musicale des réformes religieuses : XVI e -XVII e siècles, 2008. ,
Ombre de Monteverdi : la querelle de la nouvelle musique, pp.1600-1638 ,
ou Des imperfections de la musique moderne de Giovanni Artusi, 1600. ,
, , 2011.
Voices: National Identity, World Music and the Recording of Traditional Music in Corsica, Journal of Ethnomusicology, vol.5, pp.36-66, 1996. ,
, On the playing fields of the world (and Corsica) : Politics, power, passion and polyphony, vol.12, pp.67-95, 2003.
On compositional Process in the Fifteenth Century, Journal of the American Musicological Society, vol.40, pp.210-84, 1987. ,
A Correspondance of Renaissance Musicians, 1991. ,
Liturgical tradition and the music of Obrecht », Plainsong in the Age of Polyphony, pp.140-77, 1992. ,
De l'interaction à l'écologie sonore », Tracés. Revue de Sciences humaines 18, pp.87-103, 2010. ,
Music and the Representation of Princely Power in the Fifteenth and Sixteenth Century, Acta Musicologica, vol.80, issue.2, pp.179-214, 2008. ,
Part Didactic Music in Printed Italian Collections of the Renaissance and Baroque (1521-1744) », thèse non publiée, 2001. ,
, New Sources of English Fifteenth and Sixteenth Century Polyphony », Early Music History, vol.4, pp.297-346, 1984.
Literacy and the Early Notation of the Office Hymns, Journal of the American Musicological Society, vol.56, pp.99-168, 2003. ,
The Falsobordone : A Study in Renaissance and Baroque Music, Rome : American Institute of Musicology, p.34, 1978. ,
, The Journal of Musicology, vol.9, issue.2, pp.238-53, 1991.
From Formula to Artful Improvisation », Performance practice review 8, pp.5-27, 1995. ,
, , pp.56-72, 1966.
, Renaissance Quarterly, vol.63, issue.3, pp.754-806, 2010.
« The Parvus Manuscripts : A Study of Vatican Polyphony, ca. 1535 to 1580, 1982. ,
« Music from the Cappella Sistina at the Cappella Giulia, The Journal of Musicology III, pp.287-311, 1984. ,
Mss 979-93 : An Index and Commentary, Musica Disciplina, vol.25, pp.179-97, 1971. ,
, Music & letters, vol.56, pp.55-64, 1975.
Actas dos Capítularos do Mosteiro de Santa Cruz, 1946. ,
Camillo Maffei et sa lettre sur le chant, vol.38, pp.3-34, 1956. ,
, , vol.62, pp.204-232, 1976.
, Noise Orders : Jazz, Improvisation, and Architecture, 2006.
, Revista Italiana di Musicologia, vol.22, pp.3-33, 1987.
Historiae musicae cultores biblioteca, 58) BRUMANA, Biancamaria, Historiae Musicae Cultores Biblioteca LVIII, pp.1450-1610, 1990. ,
Il duomo di Perugia : Convegno di studio, perugia, 26-29 settembre, 1988. ,
Choralis Constantinus" : The Case of Two Augsburg Sources, Archiv für Musikwissenschaft, vol.60, pp.186-220, 2003. ,
Did Isaac Write for Constance ?, The Journal of Musicology, vol.20, pp.45-72, 2003. ,
Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and Renaissance, 2011. ,
, Journal of Musicology, pp.263-98, 1996.
Medieval Music and the Art of Memory, 2005. ,
« Music Graffiti in the Crypt of Siena Cathedral : A Preliminary Assessment », Medieval Music in Practica. Studies in Honor of Richard Crocker, dir, Judith Peraino, vol.8, pp.255-67, 2013. ,
, Liturgical Music in Sixteenth-Century Nürnberg. A Socio-Musical Study, » Thèse non publiée, 1970.
Musica devizione città, La Scuola di Santa Maria dei Battuti (e un suo manoscritto musicale) nella Treviso del Rinascimento, Trévise : Fondazione Benetton Studi Ricerche/ Editrice Canova, 1995. ,
, Storia della Musica Sacra nella già Cappella Ducale di San Marco in Venezia dal 1318 al 1797, vol.1, p.1854
, Zaragoza : Institución "Fernando el católico, p.17, 1978.
Alleluyas a tres boses" en el ms. 2-3 de Tarazona », Nassarre : Revista Aragonesa de Musicología, vol.24, pp.11-58, 2008. ,
« Techniques of Keyboard Improvisation in the German Baroque and Their Implications for Today's Pedagogy », Thèse non publiée, 2010. ,
Il contrappunto a mente e i madrigali di Marenzio », Luca Marenzio e il madrigale romano, dir, pp.145-67, 2007. ,
Main mémorielle et invention musicale à la Renaissance », Memory and Invention : Medieval and Renaissance littérature, art and music : acts of an international conférence, pp.75-92, 2006. ,
Singing upon the book according to Vicente Lusitano », Early Music History 30, pp.55-103, 2011. ,
Une édition et traduction des traités de contrepoint de Vicente Lusitano, 2013. ,
« Improvisation as concept and musical practice in the 15th century », The Cambridge History of Fifteenth-Century Music, dir, Anna Maria Busse Berger et Jesse Rodin, pp.149-63, 2015. ,
, Improviser. De l'art à l'action, vol.18, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01141584
Multipart singing in Latera : musical behaviour and sense of belonging », Multipart music : a specific mode of musical thinking, expressive behaviour and sound, dir. Ignazio Macchiarella, 2012. ,
The Book of Memory : A Study of Memory in Medieval Culture, 1990. ,
Counterpoint in Monteverdi's 1610 Vespers », Uno gentile et subtile ingenio, Studies in Renaissance Music in Honour of, Gioia Filocamo et Leofranc Holford-Strevens, pp.29-35, 2011. ,
« Un manuscrit català inèdit del segle XV », Recerca musicologica 3, pp.39-58, 1983. ,
Cappella musicale della cattedrale di Ravenna nel sec. XVI (1), Note d'archivio, janvier-avril, pp.136-85, 1939. ,
Raval : musicista spagnolo del sec. XVI », Note d'archivio VIII, 1931. ,
, , 1934.
, , pp.1535-1559, 1939.
Note d'archivio per la storia musicale, pp.101-81, 1941. ,
Pyrenean multipart : a trans-historical approach », Multipart music : a specific mode of musical thinking, expressive behaviour and sound, dir. Ignazio Macchiarella, 2012. ,
, Revista, vol.4, pp.1-62, 1950.
Fonte Italiana della Polifonia intorno al 1500 (Ms. Cape Town, Grey 3.b.12) », Acta Musicologica 45, pp.165-221, 1973. ,
« A Liturgico-Musical Study of German Polyphonic Mass Propers, pp.1490-1520, 1972. ,
Sixteenth-Century Cycles of Polyphonic Mass Propers. An Evolutionary Process or the Result of Liturgical Reforms ?, Acta Musicologica, vol.48, pp.151-65, 1976. ,
Ne addas quidquam verbis Dei?' à propos des épîtres farcies du XII e siècle », Figures d'ajout : phrase, texte, écriture, dir. Jacqueline Authier-Revuz et Marie-Christine Lala, pp.197-208, 2002. ,
Pearls of Old Parchments : Musical Manuscripts of East Bohemia, 1967. ,
, , 1477.
, Recerca Musicologica, vol.3, pp.7-37, 1983.
, Musicus discologus : musiche e scritti per il 70. Anno di Carlo Marinelli, dir. Giuliano Macchi, Marcello Gallucci et Carlo Scimone, 1997.
, Acta Musicologica, vol.51, issue.1, pp.51-55, 1979.
, Pratiques de la lecture, 1985.
Histoire de la vie privée, dir. Philippe Ariès et George Duby, t. 3 : De la Renaissance aux Lumières, pp.113-62, 1986. ,
, Les Usages de l'imprimé (XV e -XIX e siècle), 1987.
Histoire de l'édition française, 1989. ,
Religion : De quelques menus objets de culture, L'Harmattan, 2002. ,
Music in the Early Sixteenth Century : Studies in the music collection of a copyist of Lyons. The manuscript Ny kgl. Samling 1848 2° in the Royal Library, 1994. ,
La Cappella musicale del duomo di Gubbio nel '500. Con il catalogo dei manoscritti coevi, Perugia : Cattedra di Storia della musica dell, 1994. ,
, Editions d'Aujourd'hui, 1979.
, Figures d'ajout : phrase, texte, écriture, dir. Jacqueline Authier-Revuz et Marie-Christine Lala, pp.15-28, 2002.
La Seconde main ou le Travail de la citation, 1979. ,
« Renaissance Manuscripts of Polyphony at the Catedral of Padua », Thèse non publiée, 1975. ,
Mémoire de master 2, dir. Philippe Canguilhem, 2010. ,
Règles de Louis Chaveneau et l'enseignement du contrepoint en France à la fin de la Renaissance, Analyse Musicale 69, pp.37-44, 2012. ,
Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina alteram, pp.1864-76 ,
Writing the Individual Back into Collective Memory, The American Historical Review, vol.102, issue.5, pp.1372-85, 1997. ,
Materials for the Study of the Fifteenth Century Basse Danse, Musicological Studies, vol.16, 1968. ,
, Reflections on Some Masses from the Press of Moderne, vol.58, pp.82-91, 1972.
Sixteenth Century Choirbooks in the Archivio Capitolare at Casale Monferrato, American Institute of musicology, 1975. ,
Choirbooks of Renaissance polyphony at the Monasterio de Nuestra Senora de Guadalupe », Fontes Artis Musicae, vol.24, pp.145-174, 1977. ,
Sixteenth-century Choirbooks at Bergamo, 1994. ,
Encomium musicae : essays in Memory of, 2002. ,
, Journal of the American Musicological Society, vol.15, pp.1-21, 1962.
Sacred Repertory from the Medici restoration (Manuscript II. I. 232 [Olim Magi. XIX. 58 ; Gaddi 1113] of the Biblioteca Nazionale Centrale, Florence) : Bibliography and History, Acta Musicologica LV, pp.267-332, 1983. ,
, Journal of Musicology, vol.7, pp.540-548, 1989.
, Trecento Fragments and Polyphony beyon the Codex », Thèse non publiée, 2006.
, Polyphonic borrowings and the Florentine chanson reworking, pp.1475-1515, 1990.
Music Education in the Middle Ages and the Renaissance, 2010. ,
Miracles of Bodily Transformation, or How St. Francis Received the Stigmata », Critical Inquiry, vol.35, 2009. ,
The Repertory of the Cappella Giulia in the 1560s », Journal of the American Musicological Society, vol.41, pp.465-90, 1988. ,
Evolution of a Canon at the Papal Chapel : The Importance of Old Music in the Fifteenth and Sixteenth Centuries », Papal music and musicians in late medieval and renaissance Rome, pp.138-66, 1998. ,
, Predella of Difference, 1991.
, Les ambiguités du traité de musique vers 1550 : autour du Compendium musices d'Adrien Petit-Coclico (Nuremberg, 1552) », Les Outils de la connaissance, dir. Jean-Claude Colbus et Brigitte Hébert, pp.201-221, 2006.
La Catedral y su proyección urbana durante el siglo XVIII, 2004. ,
, Archives de sciences sociales des religions 134, pp.63-91, 2006.
Un manuscrit musical pour la liturgie des morts et ses Requiem inconnus de Palestrina et Jachet : Ferrare, Biblioteca communale Ariostea CL II 476 », Revue de musicologie 96, pp.271-319, 2010. ,
, , vol.19, pp.29-56, 1964.
Singing with Proper Refinement from, pp.207-234, 1474. ,
, The "Scientia Artis Musicae" of Elias Salomon », vol.66, pp.83-111, 1980.
Properly Started : Heinrich Isaac's Choralis Constantinus and the Introduction of Polyphonic Mass Propers in South-German Monasteries », Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and Renaissance, David J. Burn et Stefan Gasch, pp.269-95, 2011. ,
The Berkeley Manuscript : A new critical text and translation, 1984. ,
, Geschichtsblätter für Stadt und Land Magdeburg 49-50, pp.213-50, 1914.
Vita e l'Ignota Opera-Prima di Francesco Corteccia Musicista Italiano del Rinascimento (Firenze : 1502-Firenze : 1571) », Chigiana II, pp.185-217, 1965. ,
, Mass Proper Cycles of Trent, vol.88, pp.170-179, 1986.
,
, The Musical Quarterly, vol.39, pp.576-94, 1953.
, Zur Kontrapunkt-Literatur im 16. Jahrhundert », FAM 13, pp.39-43, 1966.
Music and Patronage in Sixteenth-Century Mantua, 1980. ,
Mark's before Willaert, vol.21, pp.546-63, 1993. ,
Howling in Seconds" of the Lombards : A Contribution to the Early History of Polyphony, The Musical Quarterly, vol.25, pp.313-337, 1939. ,
Sodaine and Unexpected" Music in the Renaissance, The Musical Quarterly, vol.37, pp.10-27, 1951. ,
« Improvised Vocal Counterpoint in the Late Renaissance and Early Baroque, Annales musicologiques, vol.4, pp.129-174, 1956. ,
Res Facta, Journal of the American Musicological Society, vol.10, pp.141-50, 1957. ,
John the Baptist ; Its Background and Celebration in Renaissance Polyphony, 1976. ,
, Les maîtrises capitulaires et l'art du contrepoint du XIV e au XVI e siècle », Analyse Musicale 69, pp.13-20, 2012.
, Paolo da Firenze und der Squarcialupi-Kodex (I-FI 87) », Quadrivium 9, pp.5-24, 1968.
hombres y mugeres que no saben de musica' : polifonia de tradicion oral en el Renacimiento español, Revista de Musicología, vol.31, pp.9-39, 2008. ,
Española del Renacimiento entre Tradición oral y Transmisión escrita : El Esquema de Folía en Procesos de Composición e Improvisación, 2009. ,
por uso" y cantar "por razón" : tradiciones orales de polifonía en la españa del renacimiento », Musicología Global -Musicología local, pp.1849-66, 2013. ,
Martín de Villanueva and music at El Escorial, 1980. ,
, Graffiti and the Writing Arts of Early Modern England, 2001.
, Contrapunto alla mente" und ihre Bedeutung für den Stilwandel um 1600, vol.4, pp.13-55, 2007.
, Paraphrase et énonciation, 1994.
El maestro de capilla Juan de Castro y Mallagaray (1570-1632) Discípulo de Felipe Rogier : aportaciones al conocimiento de su vida y obra musical, 2013. ,
The Cambridge History of Western Music Theory, dir, Contrapunctus in the Middle Ages, pp.477-502, 2008. ,
Il Duomo di Orvieto e i suoi restauri, p.1891 ,
, , 1968.
, , p.44, 1436.
Maria Ferrabosco e un suo celebre madrigal affrescato nela fertezza di Sorano », Nuova rivista musicale italiana 30, pp.417-461, 1996. ,
Pueri Cantores nelle Cattedrali d'Italia tra medioevo e età moderna, p.80, 1997. ,
« Manuscrits et Fragments de Musique Liturgique, Revue de Musicologie XVI, pp.1-9, 1932. ,
, Investigaciones musicales de los archivos coloniales en el Perú, Lima : Asociación Artística y Cultural "Jueves, 1974.
, Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum, 1963.
, Archiv für Musikwissenschaft, vol.10, pp.165-84, 1500.
Polyphonic Cycles of the Proper of the Mass in the Trent Codex 88 and Jena Choirbooks 30 and 35, Thèse non publiée, 1969. ,
, Three Mass Proper Cycles From Jena, vol.35, 1982.
, The Sforza Restoration and the Founding of the Ducal Chapels », Early Music History, vol.17, pp.109-59, 1998.
Aegidi in Bartga, Festschrift für Johannes Wolf zu seinem Sechzigsten Geburstage, pp.38-48, 1929. ,
Graphique : la domestication de la pensée sauvage, trad. de l'anglais par Jean Bazin et Alban Bensa, 1977. ,
Presses Universitaires de France, 1994 (éd. originale : The Interface between the Written and the Oral, Cambridge ; London, Entre oralité et écriture, trad. de l'anglais par Denise Paulme et révisé par Pascal Ferroli, 1987. ,
, The Cyclic Masses of Trent Codex, vol.89, 1958.
, Cantus firmus per notulas plani cantus : alcune testimonianze quattrocentesche », Il cantus firmus nella polifonia. Atti del convegno internazionale di studi. Arezzo, pp.45-88, 2002.
« Two Medieval Manuscripts : Egerton 3307 and Some University of Chicago Fragments », Journal of the American Musicological Society VII, pp.1-34, 1954. ,
,
, Das Manusckript Girona 91 und sein Contrapunctus-Traktat », pp.186-205, 1988.
Catálogo de los Manuscritos Existentes en la Biblioteca Universitaria de Valencia, 1913. ,
« Die römische "schola cantorum" und die päpstlichen Kapellsänger bis zur Mitte des 16, Jahrhunderts », Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft III, pp.189-296, 1998. ,
Professional Careers and Performance Practices in the 15th-Century Sacred Music, Early Music, vol.17, pp.359-66, 1989. ,
Beyond the Seconda Prattica : Claudio Monteverdi and the Poetics of Genre after Orfeo », thèse non publiée, 2008. ,
What Is res facta" ? », Revue Belge de Musicologie 22, pp.51-63 ,
, Directions to Singers in Writings of the Early Renaissance, pp.45-61, 1987.
, Music for the Sarum Rite : Ms. 1236 in the Pepys Library, vol.6, pp.99-144
, « Faburden in Practice, vol.16, pp.11-34, 1962.
Hymns of Costanzo Festa : A Style Study, Journal of the American Musicological Society, vol.12, issue.2/3, pp.105-122, 1959. ,
Bibliographie der Musik-Werke in der Ratsschulbibliothek zu Zwickau, Monatshefte für Musikgeschichte XXVI, p.1896 ,
, Itinéraires du cantus firmus VII : le cantus firmus hymnologique, lexicologique et pédagogique, dir. Édith Weber, pp.169-85, 1994.
, Nicolas Meeùs et Malou Haine (trad.), vol.1, 1991.
Improvised Embellishment in the Performance of Renaissance Polyphonic Music, Journal of the american Musicological Society, vol.4, pp.3-19, 1951. ,
The Diminutions in Composition and Theory of Composition, Acta Musicologica, vol.35, issue.2/3, pp.124-53, 1963. ,
, Musica Disciplina, vol.16, pp.11-34, 1962.
, Fifteenth-Century English Music : Non-mensural Polyphony », Essays in Musicology in Honor of Dragan Plamenac on His 70th Birthday, pp.127-172, 1969.
, Thèse non publiée, pp.1425-1550, 1973.
« La capilla de música de la catedral de Sigüenza en el siglo XVI. Ordenación del tiempo musical litúrgico : Del Renacimiento al Barroco, Revista de Musicología, vol.6, pp.271-98, 1983. ,
, manuel pratique d'improvisation polyphonique de la Renaissance (XV e et XVI e siècles), 2014.
Rhapsodie et improvisation, 1998. ,
, A Forgotten Master of the Early 16th Century : Gaspar de Albertis », vol.44, pp.311-339, 1958.
Counterpoint : The Polyphonic Vocal Style of the Sixteenth Century, 1992. ,
Music Documentation of the Cathedral of Jaén. I : Chapter documents, 1998. ,
Medieval Music in the Tresaunt, Antiquaries Journal, vol.64, pp.373-379, 1984. ,
, The Graffiti Evidence », Hertfordshire in History : Papers Presented to Lionel Munby, pp.22-45, 1991.
, Cipriano de Rore, and Anonymous, dans Italian Instrumental Music of the Sixteenth and Early Seventeeth Century 2, Garland Series, p.161, 1994.
, Music in the German Renaissance Sources, Styles, and Contexts, pp.129-51
, », Anuario musical, vol.12, pp.123-169, 1957.
Lisbonne : Fondation Calouste Gulbenkian, pp.32-99, 1959. ,
, des musiques vocales profanes françaises de la fin du XVIe siècle », dans Representations in Dialogue / Dialogue in Representations Proceedings of the 13th conférence of the International Association for Dialogue Analysis on Dialogue and Representation, pp.191-220, 2011.
De la chanson à l'air de cour : Édition et mutations du répertoire profane français (1555-1624) », thèse de doctorat, 2014. ,
, Sixteenth-Century Reformation Germany », thèse publiée, 2009.
Verbindliches kirchenmusikalisches Gesetz' oder belanglose Augenblickseingebung, Zur Constitutio Docta sanctorum patrum Papst Johannes' XXII », vol.60, pp.69-95, 2003. ,
Reales y Catedrales durante la Epoca de los Reyes Católicos », Revista de musicología 16, pp.87-91, 1993. ,
« Improvisation in the Visual Arts : The View from Sixteenth-Century Italy », Improvisation in the Arts of the Middle Ages and Renaissance, dir, 2003. ,
Monumentale Zeugnisse der spätmittelalterlichen Adelsreise, 1997. ,
, Compositional Procedure in Machaut's 'Hoquetus David' », vol.32, pp.99-109, 1980.
, Les manuscrits polyphoniques de la bibliothèque capitulaire de Tolède », Actes du 5 e congrès de la Société Internationale de Musicologie, pp.269-281, 1952.
Une anthologie 'historique' de la fin du XVI e siècle : Le Manuscrit Bourdeney », Miscelanea en Homenaje a Monsenor Higinio Angles, Consejo superior di investigaciones científicas, pp.161-74 ,
, Des Méthodes pour la Mémoire, 1992.
Capellae Sixtinae Codices, Vatican : Biblioteca apostolica vaticana, 1960. ,
Notas históricas de los maestros de capilla y organistas, mozos de coro y seises de la Catedral de Málaga (1498-1583), Annuario musical 16, pp.71-91, 1961. ,
Notas históricas de los maestros de capilla y organistas, mozos de coro y seises de la catedral de Málaga (1498-1583), Anuario musical 16, pp.99-148, 1961. ,
, Notas históricas de los maestros de capilla de la catedral de Málaga, 1583.
« La música española en la segunda mitad del siglo XVI : polifonía, música instrumental, tratadistas », Actas del congreso internacional "España en la música del Occidente, 1985. ,
« Felice Anerio, compositor pontificio, en los Códices Ottoboniani de la Biblioteca Vaticana », Anuario musical 19, pp.96-110, 1964. ,
Through the Looking Glass : Child's Play and Learning in Medieval Italy, Journal of the American Musicological Society, vol.61, issue.2, pp.253-306, 2008. ,
La Música en la catedral de Granada en el siglo XVI, Grenade : Fundación Rodriguez Acosta, 1963. ,
, , 1988.
, , 1990.
, Madrid : Ediciones de la Coria, 1995.
Burgos : Caja de ahorros del círculo católico, vol.3, 1996. ,
Documentario musical de la Capilla Real de Granada, Grenade : Junta de Andalucía, 2005. ,
, , 1968.
Figure e luoghi di memoria nel pensiero e nella pratica musicale tra Cinque e Seicento », Memory and Invention : Medieval and Renaissance littérature, art and music : acts of an international conférence, 2006. ,
, L'Improvisation dans les musiques de tradition orale, vol.4, 1987.
, , 1990.
, , 1998.
, , pp.85-102, 1998.
Medici Codex of 1518 : A Document of Music, Art, and Politics in the Renaissance », Annales Musicologiques V, pp.61-178, 1957. ,
Il falsobordone : fra tradizione orale e tradizione scritta, Lucca : Libreria Musicale Italiana, 1995. ,
Multipart music : a specific mode of musical thinking, expressive behaviour and sound, 2012. ,
émergence de la figure du chantre dans les miniatures médiévales occidentales », Musique et arts plastiques, la traduction d'un art par l'autre : principes théoriques et démarches créatrices, dir, L'Harmattan, pp.117-153, 2011. ,
The Derivation of Another Bassadanza, Acta Musicologica, vol.51, issue.1, pp.137-146, 1979. ,
, The Organ in the 14th-Century Spain », Early Music 20, pp.549-57, 1992.
Asola e la polifonia su canto piano fra XVI e -XVII e secolo », thèse de doctorat non publiée, Accademia Internazionale della Musica Istituto di Musica Antica, 2006. ,
« Anonymous I and Prologus in tonarium : Changing Interpretations of Music Theory in Eleventh-Century Germany », Journal of the Society for Musicology in Ireland, vol.1, pp.19-32, 2005. ,
The Sound of Medieval Song : Ornamentation and Vocal Style According to the Treatises, 1998. ,
, Improvisation in the Arts of the Middle Ages and Renaissance, 2003.
« Cantare all'improvviso : Improvising to Poetry in Late Medieval Italy », Improvisations in the arts of the Middle Ages and Renaissance, dir, pp.31-70, 2003. ,
Vinte livros de música polifónica do Paço Ducal de Villa Viçosa, 1953. ,
The Study of Fugue, 1958. ,
Historia Musical de la Catedral de Cuenca, 1988. ,
Artes de canto (1492-1626) y mujeres en la cultura musical del mundo ibérico renacentista, 2012. ,
, Journal of the Royal Musical Association, vol.119, pp.1-42, 1994.
, Etude du manuscrit », mémoire non publié de Master 1 dirigé par Isabelle Ragnard, 2009.
La Música en la Catedral de Málaga durante el Renacimiento, thèse de doctorat non publiée, 1997. ,
Aspetti della musica nei monasteri femminili romani», La Cappella musicale nell'italia della controriforma, pp.123-165, 1993. ,
Embellishing Sixteenth-Century Music, 1976. ,
Music and Patronage at the Sforza Court, Studi Sulla storia della musica in Lombardia, Collana di testi musicologici, vol.3, 1999. ,
De l'improvisation collective dans les pays germaniques vers 1500, Polyphonies de tradition orale : histoire et traditions vivantes, dir. Michel Huglo et Marcel Pérès, pp.183-200, 1993. ,
, Polyphonies médiévales et tradition orale », Cahiers d'ethnomusicologie 6, pp.99-117, 1993.
5665 ; A Transcription and Commentary, thèse de doctorat non publiée, Century Record of English Choir Repertory : B.M. Add. MS, 1948. ,
, , pp.159-166, 1958.
Cappella del duomo da Matthias Hermann di Vercore a Vincenzo Ruffo, Fondazione Treccani degli Alfieri per la storia di Milano, pp.749-86, 1961. ,
, , 1911.
,
La Musica a Roma attraverso le fonti d'archivio, Atti del Convegno internazionale Roma 4-7 giugno 1992, 1994. ,
La Cappella Musicale di San Marco nell'età moderna, Atti del convegno internazionale di studi Venezia -Palazzo Giustinian Lolin, 5-7 settembre 1994, pp.259-78, 1998. ,
Una nuova fonte per la musica di Ghiselino Danckerts "musico e cantore cappellano della cappella del papa" », Recercare XXI, pp.75-110, 2009. ,
, Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, vol.17, pp.315-360
Antologia Manoscritta in Partitura del Secolo XVI : II Ms. Bourdeney della Bibliothèque Nationale di Parigi, Revista Italiana di Musicologia X, pp.265-328, 1975. ,
s guide to Keyboard Notation from the Middle Ages to the beginning of the Baroque, 2006. ,
, Journal of the American Musicological Society, vol.55, issue.1, pp.1-37, 2002.
Reform, and Reaction in Catholic Music, pp.401-422, 2006. ,
, , pp.37-63, 1995.
, Les sources manuscrites françaises du "Chant sur le livre" aux XVII e et XVIII e siècles », Revue Belge de Musicologie 49, pp.79-100, 1995.
, Traités du contrepoint simple, 2004.
Plain-chant dégeneré et fleuretis" : quelle musique pour quelle prière ?, Acta Musicologica, vol.83, issue.2, pp.223-266, 2011. ,
, , 1984.
one maestro de capilla », Encomium musicae : essays in Memory of, 2002. ,
Music in the California Missions : a Critical Look at the Misa de Cataluña », thèse de doctorat non publiée, 2013. ,
« Improvisation in Vocal Contrapuntal Pedagogy : An Appraisal of Italian Theoretical Treatises of the Sixteenth and Early Seventeenth Centuries », mémoire de master, 2013. ,
, Ritual and Ceremony in the Spanish Royal Chapel, c. 1559-c. 1561 », Early Music History 19, pp.105-200, 2000.
Duke of Calabria : The Sacred Repertory in Barcelona M.1166/1967' », Fuentes Musicales en la Península Ibérica, ca.1250 -ca. 1550. Actas del Coloquio Internacional, Lleida, 1-3 abril 1996, dir, Maricarmen Gómez et Màrius Bernadó, pp.219-52, 2001. ,
, Annuario Musical, vol.65, pp.25-56, 2010.
Pure Gold : Golden Age Sacred Music in the Iberian World : A Homage to Bruno Turner, Tess (dir.), 2011. ,
, Manuscript Polyphonic Choirbooks from El Escorial : Physical Descriptions and Inventories, vol.17, pp.237-333, 1998.
The Ministriles of the Cathedral of Toledo in the second half of the 16th Century », Encuentro Tomás de Victoria y la Música Española del siglo XVI. Los Instrumentos Musicales en el siglo XVI, Ávila : Fundación Cultural, pp.125-158, 1997. ,
Music and Musicians in the Escorial Liturgy Under the Habsburgs, pp.1563-1700, 1998. ,
Early Seventeenth-Century Source for Performing Practices at Toledo Cathedral », Uno Gentile et Subtile Ingenio : Studies in Renaissance Music in Honour of, Gioia Filocamo et Leofranc Holford-Strevens, pp.158-68, 2011. ,
, , 1977.
, Social Memory Studies : From "Collective Mémory" to the Historical Sociology of Mnemonic Practices, vol.24, pp.105-145, 1998.
The business of Art : Contracts and the Commissioning Process in Renaissance Italy, 2005. ,
Library of a Sixteenth-Century Music Teacher, The Journal of Musicology, vol.12, pp.357-75, 1994. ,
Century Patronage at St Mark's, Venice », Early Music History 8, pp.81-115, 1988. ,
Rhetoric, Romance and Technology, 1971. ,
Divining the Oracle : Monteverdi's Seconda Prattica, 2003. ,
Tradicíon y modernidad en los escritos musicales de Juan Bermudo : del Libro primero (1549) a la Declaracíon de instrumentos musicales, 1555. ,
The Renaissance in National context, pp.92-122, 1992. ,
Composers at Work : The Craft of Musical Composition 1450-1600, 1998. ,
, Tinctoris on the Beauty of Music », vol.49, pp.1-31, 1996.
Musica Reservata" in Jean Taisnier's "Astrologiae" 1559, Acta Musicologica, vol.31, pp.133-61 ,
, The New Monteverdi Companion
preceptis artis musicae of Guilielmus Monachus : A new édition, translation, and commentary », thèse de doctorat non publiée, 1993. ,
Schola Cantorum' Quattro-cinquecentesca nel duomo de Parma », Rassegna musicale 25, pp.118-140, 1955. ,
Figures et couleurs : Études sur la symbolique et la sensibilité médiévale, 1986. ,
PELLICELLI, Nestore, « Musicisti in Parma nei secoli XV-XVI », Note d'archivio Gennaio-Marzo 1932, pp.42-45, 2008. ,
, , vol.37, 1976.
, Enjeux et contrainte sociale, 2010.
The Philosophy of Improvisation, 2009. ,
, Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis, vol.22, pp.157-166, 1972.
, , pp.49-59, 2008.
, Friuli e in Europa, Atti del congresso internazionale Cividade de Friuli, pp.22-24, 1980.
Graffito von Josquin Desprez auf der Cantoria der Sixtinischen Kapelle, Die Musikforschung, vol.52, issue.2, pp.204-211, 1999. ,
-comparing two communities' styles, Orgosolo and Bortigali (Sardinia) », Multipart music : a specific mode of musical thinking, expressive behaviour and sound, dir. Ignazio Macchiarella, pp.403-417, 2012. ,
, The Musical Quarterly, vol.35, issue.2, pp.226-269, 1949.
, de Actividade Musical nos Séculos XVI e XVII, 1981.
Un manuscrit musical du XVe siècle au Mont Cassin », Casinensia. Miscellanea di Studi Cassinesi Pubblicati in Occasione del XIV Centenario della Fondazione della Badia di Montecassiono I, pp.205-213, 1929. ,
, dans Mélanges de philologie, d'histoire et de littérature offerts à Henri Hauvette, dir. collective, pp.221-255, 1972.
Music of the 14th Century in Codex Faenza 117, Journal of the American Musicological Society, vol.4, pp.179-201, 1951. ,
, Browsing Through a Little-Known Manuscript, vol.13, pp.102-113, 1960.
Lyons music printer of the sixteenth century, 1969. ,
Spanish Chapel' of Philip II, pp.34-42, 1952. ,
La cappella musicale nell'italia della controriforma, 1993. ,
, , vol.55, pp.48-50, 1972.
«¿Qué son las 'varillas' o 'varetas' musicales ? », Revista de Musicologia 2, pp.345-352, 1979. ,
, Obras desconocidas de autores conocidos en los cantorales de Silos », vol.15, pp.625-719, 1992.
Sacred Polyphony in Renaissance Verona : a liturgical and stylistic study, 1969. ,
, , 1967.
Nativité italienne : une histoire d'adoration (1250-1450) », thèse non publiée, vol.3, 2012. ,
Organizzazione e prassi della musica nelle chiese di Venezia nel Rinascimento, 1998. ,
A Medieval Part Book ?, Proceedings of the Royal Musical Association, vol.102, pp.129-173, 1976. ,
L'improvisation : Contribution à une philosophie de l'action, 2000. ,
, , 1977.
, Polyphony in Portugal C. 1530-C. 1620 : Sources from the Monastery of, 1995.
, des premiers témoignages aux environs de 1600, 1996.
, Ecclesiastical Benefices, and the example of Johannes Brunet », vol.37, pp.49-97, 1984.
Aspects of Clerical Patronage and Musical Migration in the Renaissance, I Tatti Studies in the Italian Renaissance, vol.5, pp.254-64, 1993. ,
Aspect of Counterpoint Theory in the Tractado de canto mensurable (1535) of Matheo de Aranda », Uno gentile et subtile ingenio, Studies in Renaissance Music in Honour of, Gioia Filocamo et Leofranc Holford-Strevens, pp.63-74, 2011. ,
, Between Tradition and Reform », Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and Renaissance, dir. Stefan Gasch et David Burn, pp.345-67, 2011.
, , 1957.
Los seises de la Catedral de Sevilla, 1904. ,
Arts de la Mémoire, 1993. ,
, Note d'archivio Nuova serie, vol.4, pp.227-60, 1986.
improvisation comme forme d'expérience. Généalogie d'une catégorie d'appréciation du jazz, Tracés. Revue de Sciences humaines, vol.18, pp.121-158, 2010. ,
, Revista El monsaterio de Guadalupe, vol.230, pp.111-125, 1931.
, La Ciudad de Dios, vol.163, pp.59-117, 1951.
Infunde amorem cordibus" : An Early 16th-Century Polyphonic Hymn Cycle from Seville, Early Music, vol.33, pp.619-657, 2005. ,
Atti dei seminari di studio, dir. Paola Dessì et Antonio Lovato, Verona : Il segno dei Gabrielli, pp.11-26, 2000. ,
« Cantus Firmus Technique in the Music of Fifteenth Century Manuscripts of English Provenance, Student Musicologist at Minnesota, vol.2, pp.52-77, 1967. ,
, Correspondance, préfaces, épîtres dédicatoires, 2001.
, , vol.18, pp.1-31, 1941.
, Basler Jahrbuch für historische Musikpraxis 7, pp.166-83, 1983.
The second Sense : Studies in Hearing and Musical Judgement from Antiquity to the Seventeenth Century, Boetius and the Judgement of the ears : A Hidden Challenge in Medieval and Renaissance Music, pp.169-98, 1991. ,
, Studien zur musikalischen Lehrtexten des späten 15. Jahrhunderts, 2002.
The predella from the XIIIth to the XVIth centuries, 1960. ,
Os Manoscritos Musicais nos. 6 e 12 da Biblioteca Geral da, 1941. ,
Resumen de Actas del Cabildo Catedralicio de Ávila (1522-1533) tomo II, Ávila : Ediciones de la Institución, 1998. ,
, Musica Disciplina, vol.19, pp.7-52, 1965.
Des Prés Cantore del Duomo di Milano, Annales Musicologiques, vol.4, pp.55-83, 1956. ,
« La Regola del grado nella teoria médiévale del contrappunto, Rivista Italiana di Musicologia, vol.14, pp.11-74, 1979. ,
, , 1995.
The Cambridge History of Western Music Theory, dir, the Renaissance », pp.503-536, 2008. ,
Commonplaces in the Renaissance », Music Education in the Middle Ages and the Renaissance, pp.161-92, 2010. ,
From improvisation to composition : Three 16 th -c. Case Studies », Improvising Early Music, Collected Writings of the Orpheus Instituut 11, dir. Dirk Moelants, pp.98-130, 2014. ,
, The Life and Liturgical Works of Giovanni Maria Nanino (1545-1607) », Thèse non publiée, 1963.
, The Story of the Vinland Map, 2004.
The 15th-Century Cappella at Santa Maria del Fiore in Florence, Journal of the American Musicological Society, vol.11, pp.45-55, 1958. ,
, Ars Nova Italiana del Trecento, vol.1, pp.118-158, 1959.
, Journal of Music Theory, vol.9, issue.2, pp.194-232, 1965.
« Catálogo musical del Archivo Capitular de Tarazona », Anuário Musical, vol.16, pp.149-76, 1961. ,
, The Musical Times, vol.107, pp.955-961, 1966.
, the Papal Chapel during the 16th Century », Early Music 15, vol.14, pp.453-62, 1987.
Spanish nation' in the papal chapel, vol.20, pp.601-611, 1992. ,
, Competence and Incompetence in the Papal Choir in the Age of Palestrina », Early Music 22, pp.607-636, 1994.
Buxheim Organ Book" : A Few Points, The Musical Quarterly, vol.50, pp.353-66, 1964. ,
, , pp.169-228, 1998.
, , 1998.
« La música en el monasterio de Guadalupe exponente de su influencia en la Hispanidad », Tesoro sacro musical, pp.83-87, 1943. ,
Music in the Cathedral of Mexico in the Sixteenth Century, Spanic American Historical Review, vol.26, pp.293-319, 1946. ,
, Entrepreneurship in the 15th-Century Europe », Early Music, vol.32, pp.119-152, 2004.
Und 17. Jahrhunderts in der Sächsische Landesbibliothek zu Dresden, Quellentkataloge zur Musikgeschichte, vol.6, 1974. ,
, , 1960.
Spanish Cathedral Music in the Golden Age, 1961. ,
Toledo Manuscript Polyphonic Choirbooks and some other lost or little known Flemish Sources, Fontes Artis Musicae, vol.20, pp.83-107, 1973. ,
La Música en la Catedral de Sevilla 1478-1606, 1985. ,
, Instituto Complutense de Ciencias Musicales, vol.1, pp.1600-1750, 1998.
Políticas y prácticas musicales en el mundo de Felipe II : estudios sobre la música en España, sus instituciones y sus territorios en la segunda mitad del siglo XVI, Instituto Complutense de Ciencas Musicales, 2004. ,
Música en la Capilla y Monasterio de las Descalzas Reales de Madrid », Anuario musical, vol.12, pp.147-66, 1957. ,
Second Corteccia Manuscript in the Archives of Santa Maria del Fiore », Journal of the American Musicological Society, vol.25, pp.79-85, 1972. ,
« Imagination, Form, Movement and Sound : Studies in Musical Improvisation, 2008. ,
« Remarques sur le genre du dialogue de consolation à la Renaissance », Bulletin de l'Association d'étude sur l'humanisme, la réforme et la renaissance 57, pp.133-52, 2003. ,
Renaissance musical sources in the Archive of San Petronio in Bologna, 1986. ,
La Música en la Catedral de Las Palmas 1514-1600, 1983. ,
Il canto fratto l'altro gregoriano : Atti del convegno internazionale di studi Parma -Arezzo 3-6 dicembre 2003, dir. Marco Gozzi ; Francesco Luisi, pp.447-92, 2005. ,
Albertis and Music at Santa Maria Maggiore in Bergamo in the Sixteenth Century, Thèse non publiée, 1985. ,
Music and Liturgy in Sixteenth-Century Italy : The Bergamo Organ Book and Its Liturgical Implications, The Journal of Musicology, vol.4, pp.471-509, 1988. ,
With Voice and Pen : Coming to Know Medieval Song and How it was Made, 2003. ,
, Musica Disciplina, vol.13, pp.48-78, 1959.
An Historical Survey. I, New York : Institute of Mediaeval Music, 1959 (coll, Musicological Studies, vol.2 ,
, , 1997.
« Evidence contrary to the a cappella hypothesis for the 15th-century chanson, vol.3, pp.359-78, 2011. ,
La musique aux Pays-Bas avant le XIXe siècle : Documents inédits et annotés. Compositeurs, virtuoses, théoriciens, luthiers ; opéras, aris nationaux, académies, maîtrises, livres, portraits, vol.3, p.1882 ,
On the Theoretical Expression of Music in France during the Renaissance », Early Music History 13, pp.249-73, 1994. ,
La música en el monasterio de Santa Ana de Ávila (siglos XVI-XVIII) ,
, , 1989.
« Los Cargos musicales y las Capillas de música en los monasterios de la orden de San Jerónimo (siglos XVI-XIX) », Thèse non publiée, 2010. ,
Use of Borrowed Material in 16th-Century Instrumental Music, Journal of the American Musicological Society, vol.5, issue.2, pp.88-98, 1952. ,
The Polyphonic Office Hymn from 1400 to 1520 : A Descriptive Inventory, 1980. ,
, , pp.1580-1750, 2007.
, Itinéraires du Cantus Firmus I à IX, 1994.
, Sense and Sensibility in Late-Medieval Music: Thoughts on Aesthetics and 'Authenticity' », Early Music 23, pp.298-312, 1995.
Maker to Composer: Improvisation and Musical Autorship in the Low Countries, Journal of the American Musicological Society, vol.49, pp.409-79, 1996. ,
The Crisis of Music in Early Modern Europe 1470-1530, 2008. ,
, What is counterpoint ? », Improvising Early Music, dir. Dirk Moelants, pp.9-68, 2014.
Printed Collections of Polyphonic Music Owned by Ferdinand Columbus, Journal of the American Musicological Society, vol.21, pp.34-84, 1968. ,
Johannes Tinctoris (1445-1511) und sein unbekannter Traktat 'De inventione et usu musicae, 1917. ,
Sound and Ceremony in the Chapel of Galeazzo Maria Sforza, Early Music History, vol.12, pp.151-90, 1993. ,
Ave Maris Stella" : The Riddle Canon Solved », Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 36, pp.66-79, 1986. ,
, Thèse non publiée, 1971.
, , pp.1913-1922
Paumanns Fundamentum organisandi und seine verschiedenen Fassungen, Archiv für Musikwissenschaft, vol.25, pp.196-222, 1968. ,
Tinctoris : A Review of the Documentary Biographical Evidence, Journal of the American Musicological Society, vol.34, issue.2, pp.217-265, 1981. ,
Performance Practices at the Cathedral of Cambrai, The Musical Quarterly, vol.64, pp.295-328, 1978. ,
Music and Ceremony at Notre Dame of Paris, pp.500-1550, 1989. ,
, Canons énigmes et hiéroglyphes musicaux dans l'Italie du 17 e siècle, 2008.
Art de la mémoire, trad. de l'anglais par Daniel Arasse, 1975. ,
, Auctor et auctoritas. Invention et conformisme dans l'écriture médiévale, Actes du colloque tenu à l'Université, vol.279, p.322, 1999.
, , vol.226, p.267
, , vol.342, p.346
, , p.320
, , p.140
, , p.30
, Exemple 2 : Alexandre Agricola, Deux versions de De tous biens playne
,
, Exemple, vol.3, p.61
, Arte de tañer Fantasia (1565)
, Exemple, vol.5
, Exemple, vol.6
Capitolo quarto : Del contrapunto sobre canto d'organo, BnF. Ms. Esp, vol.7 ,
Exemple 10 : Manfred Barbarini Lupus da Correggio, Kyrie cunctipotens genitor, Exemple, vol.9 ,
, Exemple, vol.11
, Li introiti (1574), Exemple, vol.12
, Exemple, vol.13
, Guilielmus Monachus, Compositionem quatuor vocum, ms, vol.14
, Francesco Corteccia, Alleluya Dies Sanctificatus, vol.16
, Contrapunctus seu musica (1528), Beata viscera, vol.17
, Anonyme, Salve sancta parens, vol.18
, Exemple, vol.19
, Exemple, vol.20, p.251
, Dix mises en musique de l'introït Gaudeamus omnes in Domino, vol.21
, Exemple, vol.23
, Exemple, vol.24
, Costanzo Festa, vol.25
, Exemple, vol.26, 1553.
, Cum sancto spiritu Iusquin, transcr. John Ward (1952), vol.28, 1952.
, Alexandre Agricola, Gaudeamun omnes, vol.30
, Exemple, vol.31
, Sanctissimae Virgini Missa, 1610, Domine ad adjuvandum me (original + transcription), vol.32
, Sanctissimae virgini missa (1610), vol.33
, Sanctissimae virgini missa (1610) : canon, Claudio Monteverdi, vol.34
, Carlo Gesualdo, O vos omnes, Sacrae cantiones 1, 1603, vol.35
, 11 Facsimilé 2 : Ajout musical d'Ercole Bottrigari au Musica Pratica (1482) de Bartolomeo Ramis de Pareia, Contrepoint anonyme sur l'hymne Adesto nunc propitius, vol.36
16 Facsimilé 4 : Glose d'Ercole Bottrigari sur les Istitutioni Harmoniche de Gioseffo Zarlino, Museo de la Musica, Bayerische Staatsbibliothek (Munich), vol.3 ,
, Ms. 484 (X e siècle)
, Solitaire second (1555), Facsimilé, vol.6
, Facsimilé
, Ghiselin Danckert, Quatuor vocum unio canon, vol.8
, Facsimilé, vol.10
, Facsimilé, vol.11
, Verset Ostendat faciem suam de l'introït Egredimini et videte (Mss. Capp. Giulia. VIII, vol.13
, Facsimilé, vol.15, 1614.
123 Facsimilé 17 : Paolo da Firenze, Gaudeamus omnes in domino, Facsimilé, vol.16 ,
, Contrapunctus seu musica figurata (1528), table, vol.18
, Contrapunctus seu musica figurata (1528), vol.20
, Facsimilé 21 : indications d'interprétation dans le Contrapunctus seu figurata musica (1528)
, Facsimilé, vol.22
, Contrapunctus seu, vol.23
, Facsimilé, vol.25
, Facsimilé, vol.26
, Barbarini Lupus da Correggio, Kyrie cunctipotens genitor, vol.27
, Anonyme (copiste), vol.29
, Esteban Tápis (copiste), vol.30
, Facsimilé, vol.31
, Facsimilé, vol.33
, Alleluya Primus ad Syon, vol.34
, Facsimilé, vol.35
Contrapunctus seu musica figurata, Cibavit Eos, vol.36 ,
, Facsimilé, vol.38
, Facsimilé, vol.40
, Facsimilé, vol.41
, Facsimilé, vol.42
, Facsimilé, vol.43
Ad te levavi, Musica in introitus missarum (1566), Anonyme, In manus tuas, vol.44 ,
Mihi autem nimis, Graduale Romanum (Venise, 1606) Biblioteca del museo de la musica di Bologna, Facsimilé, vol.46, 1574. ,
, Facsimilé, vol.48
, Facsimilé, vol.49
, Facsimilé, vol.51
, Guillaume Dufay, Ad coenam agni, vol.52
, Facsimilé, vol.53
, Facsimilé, vol.54
Introduttione facillissima (1553), Facsimilé, vol.56 ,
, Facsimilé, vol.57
, Facsimilé, vol.58
, Facsimilé, vol.60
, Facsimilé, vol.61
, Facsimilé, vol.62
, Facsimilé, vol.63
, Facsimilé, vol.64
, Silvestro Ganassi, vol.67
, Il dolcimelo d'Aurelio Virgiliano, Liceo musicale Bologna, Aurelio Virgiliano, Fuga du gradi ascendenti, vol.68
, Sopra la seconda parte De quando fra, Facsimilé, vol.69
, Facsimilé, vol.70
, Facsimilé, vol.71
, Claudio Monteverdi , Magnificat, Sanctissimae Virgini Missa, 1610, cahier du cantus, vol.72
, Anonyme, Primi toni sex vocum, Falsi bordoni omnium tonorum a diversis eccellentissimis auctoribus modulati, vol.74
, Facsimilé, vol.75, 1603.
, Anonyme, Adesto nunc propitius avec ajout du xviii e siècle, vol.76
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
La distinction Res facta / Cantus super librum ,
, , vol.87
,
écriture comme préparation du chant dans un contexte d'enseignement ,
,
,
,
,
,
La transmission du contrepoint improvisé par l'écriture musicale ,
,
,
,
Typologie des sources manuscrites jusqu ,
,
,
contrepoint écrit avant 1528 : un répertoire liturgique ? ,
,
, Les sources didactiques pour un usage personnel ou collectif
,
,
, Carnets de notes, exercices d'examens, cahiers de professeurs
, Écrits dans la perspective d'une
,
,
,
,
,
,
,
, , pp.1470-1580
La signification des couleurs au Moyen Âge et à la Renaissance ,
Des usages de la couleur dans les manuscrits musicaux ,
,
,
,
,
,
, 191 2. La notation grégorienne du plain-chant, Les raisons pratiques d'une
,
,
Les formats d'écriture du chant sur le livre et la notation du « sur » ,
206 2. Les formats d'écriture des compositions dans le style de l'improvisation ,
, Les cahiers en parties séparées : vers l'éclatement du groupe ?
,
, , p.225
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
contrepoint en tant qu'expression d'une culture institutionnelle ,
,
,
,
,
, , p.277
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
Recrutement des maîtres de chapelle : analyse terminologique ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
embellissement vocal dans les sources théoriques du contrepoint improvisé ,
,
,
,
Les premiers traités de diminution pour voix et instruments ,
,
,
,
Artusi vs Monteverdi : les origines du conflit et le débat sur la raison et les sens ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,