La mobilité des étudiants au sein des activités non formelles : le cas des ONG
Abstract
The Erasmus program seems to be prominent for the European construction. One of the priorities
is student mobility, a mobility which is seen as both an educational mechanism and as a tool for
promoting active citizenship. With the integration of youth programs in the newly established
Erasmus+, something new is emerging since formal and non-formal educational activities can
coexist. Our interest lies on the cooperation of educational institutions (such as universities) with
the external world and more specifically with Non-Governmental Organisations (NGOs). Having
carried out such a cooperation, we will reflect on its prospects in establishing more structured
links between non-formal educational activities and formal curriculum in order to ensure
institutional validation.
Pour la construction européenne, le programme Erasmus tient une place éminente. Une des priorités est la mobilité étudiante, une mobilité vue tant comme mécanisme éducatif que comme instrument de promotion d'une citoyenneté active. Avec l'intégration des programmes pour la jeunesse dans le nouvel Erasmus+, une nouveauté émerge étant donné que des activités éducatives formelles et non formelles peuvent coexister. Notre intérêt se porte sur la coopération des institutions éducatives (comme les universités) avec leur univers extérieur et plus spécifiquement avec les Organisations Non Gouvernementales (ONG). Ayant mené une telle coopération, nous allons réfléchir sur les perspectives de cette coopération afin d'établir des articulations plus structurées entre activités éducatives non formelles et cursus formels pour assurer leur validation institutionnelle.
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