Sucre et café, entre enfer et paradis : les images contrastées du jardin cubain au milieu du XIXe siècle
Abstract
At the turn of the century, literary Cuban plantations offer very contrastive representations : due to the fact of quick economical mutations, the image of Eden collides with that of an over exploited and dehumanized garden. Its economical decline gives a more positive value to the coffee plantations, representing a counterpoint to the ingenia Iconography's resolutely modern vocation inverts literary tendency by turning itself towards sugar an ignoring coffee. In spite of its limits and its ideological settled prejudices, it's finally through the iconographie image that can be measured the island's irreversible topple into the industrial era.
Au tournant du siècle, la plantation cubaine offre des représentations très contrastées : du fait de mutations économiques rapides, l'image de l'Éden se heurte à celle d'un jardin surexploité et déshumanisé. Son déclin économique fait que la caféière est investie de valeurs positives, en contrepoint de V ingenio. La vocation résolument moderne de l'iconographie renverse la tendance littéraire en se tournant vers le sucre et en ignorant le café. Malgré ses limites et ses parti-pris idéologiques, c'est finalement l'image qui permet de prendre la mesure du basculement irréversible de l'île dans l'ère industrielle.
Domains
Literature
Origin : Publisher files allowed on an open archive