To the musical knowledge of teacher’s school and teaching practices : a complex transfert - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Éducation & Didactique Year : 2011

To the musical knowledge of teacher’s school and teaching practices : a complex transfert

Rapport au savoir musical des professeurs des écoles et pratiques d’enseignement : un transfert parfois complexe

(1)
1

Abstract

Music at primary school level has always been considered as the “poor relation” of education for institutional, social reasons, but also because of the teacher’s personal reasons. Indeed he often considers himself not trained enought teach it. Yet, a study shows that, contrary to the commonly thought idea, the teachers who practice music or who benefited from a personnal training, do not put necessarily implement more musical activities in their class (Maizieres, 2009). Analysed from the social-linguistic tools of Escol, the remarks of a certain number of teachers confirm that the transfer between the teachers’own musical knowledge and their teaching practices is sometimes complex.
La musique à l’école primaire dans le système français a de tout temps été considérée comme le « parent pauvre » de l’éducation pour des raisons institutionnelles, sociales, mais aussi personnelles à l’enseignant qui se considère souvent peu armé pour l’enseigner. Pourtant, une étude montre que, contrairement à l’idée communément admise, les enseignants qui pratiquent la musique ou qui ont bénéficié d’une formation personnelle ne mettent pas forcément en oeuvre davantage d’activités musicales dans leur classe (Maizières, 2009). Analysé à partir des outils socio-linguistiques d’Escol, les propos d’un certain nombre d’enseignants (16) confirment que le transfert entre leurs propres savoirs musicaux et leurs pratiques enseignantes est parfois complexe.
Not file

Dates and versions

hal-01194412 , version 1 (06-09-2015)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01194412 , version 1

Cite

Frédéric Maizières. Rapport au savoir musical des professeurs des écoles et pratiques d’enseignement : un transfert parfois complexe. Éducation & Didactique, 2011, 5 (2), pp.53-64. ⟨hal-01194412⟩
64 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More