To the musical knowledge of teacher’s school and teaching practices : a complex transfert
Rapport au savoir musical des professeurs des écoles et pratiques d’enseignement : un transfert parfois complexe
Abstract
Music at primary school level has always been considered as the “poor relation” of education
for institutional, social reasons, but also because of the teacher’s personal reasons. Indeed he
often considers himself not trained enought teach it. Yet, a study shows that, contrary to the
commonly thought idea, the teachers who practice music or who benefited from a personnal
training, do not put necessarily implement more musical activities in their class (Maizieres,
2009). Analysed from the social-linguistic tools of Escol, the remarks of a certain number
of teachers confirm that the transfer between the teachers’own musical knowledge and their
teaching practices is sometimes complex.
La musique à l’école primaire dans le système français a de tout temps été considérée comme
le « parent pauvre » de l’éducation pour des raisons institutionnelles, sociales, mais aussi
personnelles à l’enseignant qui se considère souvent peu armé pour l’enseigner. Pourtant, une
étude montre que, contrairement à l’idée communément admise, les enseignants qui pratiquent
la musique ou qui ont bénéficié d’une formation personnelle ne mettent pas forcément en
oeuvre davantage d’activités musicales dans leur classe (Maizières, 2009). Analysé à partir
des outils socio-linguistiques d’Escol, les propos d’un certain nombre d’enseignants (16)
confirment que le transfert entre leurs propres savoirs musicaux et leurs pratiques enseignantes
est parfois complexe.