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Mercator et Christophe Colomb

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Abstract

Put Mercator and Christopher Columbus together. Under this somewhat mysterious title, I would like to propose a reflection on the more or less effective relations between labs and classes, between those, researchers, who develop knowledge, such as cartographers on space and time, and those who, with or without maps, must make the journey, from space like Christopher Columbus, or from time like the teacher over the school year. "The map is not the territory" (Braudel and Hartog 2017) but it is still very practical so as not to get lost. In the laboratory experiment, the researcher shows that in a C context using the tool is more effective than not using the tool. If I train teachers: With all those who will be in a context close to C the tool will work. For others, the weight of the rest of the world (a very different context) will cushion or even reverse the effects of the tool. We find the classic problem of transferability: Sweller-Tricot versus Hofstader (A. and S. Tricot John 2013; D. Hofstader 2013). Another word of the analogy is, perhaps, homeomorphism: a continuous parallel deformation of the tool, keeping the same level of efficiency, and of the context. The intermediate variable of this double evolution is undoubtedly time. And the momentary provider of time is perhaps the smuggler: in this case, in Fontenilles, JR! In the article I tried to make a significant storytelling of the action-research conducted at the college of Fontenilles. This storytelling aims to show how simple forms of support, in terms of time management, organization, writing assistance can facilitate the processes of adaptation and transfer of tools initially developed in different contexts simply by facilitating the team's collective reflection, mainly by managing the time of thought. Between saying and doing, between theory and practice, the function of the passer is not metric but topological. In other words, "simply" take/give time to ensure that the progress of professors in the shadow of scholarly knowledge is made without a sudden break, without a solution of continuity, in a functioning closer to the recognition of forms than to the quantifiable proportionality of effects and causes. It is not a question of speaking out (evidence-based?) but of allowing the debate and bringing to life the shared, and therefore active, problem. The analysis grid is only there to help build locally relevant solutions. Translated with www.DeepL.com/Translator
Mettre ensemble Mercator et Christophe Colomb. Sous ce titre un peu mystérieux, je voudrais proposer une réflexion concernant les relations plus ou moins efficaces entre les labos et les classes, entre, ceux, les chercheurs, qui élaborent les savoirs, comme les cartographes sur l’espace et le temps, et ceux qui, avec ou sans carte, doivent faire le voyage, d’espace comme Christophe Colomb, ou de temps comme l’enseignant au fil de l’année scolaire. « La carte n’est pas le territoire » (Braudel et Hartog 2017) mais c’est quand même bien pratique pour ne pas se perdre. Dans l'expérience de laboratoire, le chercheur montre que dans un contexte C utiliser l'outil est plus efficace que de ne pas utiliser l'outil. Si je forme des profs : Avec tous ceux qui seront dans un contexte proche de C l'outil marchera. Pour les autres le poids du reste du monde (un contexte très différent) aura pour effet d'amortir, voire inverser, les effets de l'outil. On retrouve le problème classique de la transférabilité : Sweller-Tricot versus Hofstader (A. and S. Tricot John 2013; D. Hofstader 2013). Un autre mot de l'analogie est, peut-être, l'homéomorphisme : une déformation continue parallèle de l'outil, gardant le même niveau d'efficacité, et du contexte. La variable intermédiaire de cette double évolution est sans doute le temps. Et le pourvoyeur momentané de temps est peut-être le passeur : en l'occurrence, à Fontenilles, JR ! Dans l’article j’ai essayé de faire un storytelling significatif de la recherche-action conduite au collège de Fontenilles. Ce storytelling tend à montrer combien les formes simples d'accompagnement, en termes de gestion de temps, d'organisation, d'aide à la rédaction peuvent faciliter les processus d'adaptation et de transfert d'outils initialement développés dans des contextes différents simplement en facilitant la réflexion collective de l'équipe., principalement en gérant le temps de la pensée. Entre le dire et le faire, entre la théorie et les pratiques, la fonction du passeur n’est pas métrique mais topologique. Cest-à-dire « simplement » prendre/donner le temps de s’assurer que le cheminement des professeurs à l’ombre des savoirs savants se fait sans rupture brutale, sans solution de continuité, dans un fonctionnement plus proche de la reconnaissance des formes que de la proportionnalité quantifiable des effets et des causes. Il ne s’agit pas de porter la parole (évidence-based ?) mais de permettre le débat et de faire vivre la problématique partagée, donc active. La grille d’analyse n’est là que pour aider à construire les solutions localement pertinentes.
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  • HAL Id : hal-01916131 , version 1

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Jean Rafenomanjato. Mercator et Christophe Colomb. 2018. ⟨hal-01916131⟩
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