The professionalisation of company leaders: between discovering the world of business and self-discovery
La professionnalisation du créateur d’entreprise : entre la découverte du monde de l’entreprise et la découverte de soi
Abstract
This study deals with the professionalisation of company leaders from an innovative point of view, that of the experiential and existential learnings acquired by the entrepreneur during their first years in this career. It is based on a narrative investigation on chief executive officers of companies specialised in organic cosmetics. The collected data are analysed in the theoretical context of the biographical construction of learnings. The results show that the professionalisation of the company leader happens differently according to their personal story. The professionalisation has an existential dimension as the process requires a discovery of self and of the entrepreneur’s relationship with the world.
Cette étude approche la professionnalisation des dirigeants d'entreprise sous un angle inédit, celui des apprentissages expérientiels et existentiels que l'entrepreneur acquiert pendant les premières années d'expérience dans cette profession. Elle est fondée sur une enquête narrative menée auprès de dirigeants spécialisés dans la cosmétique biologique. Le cadre théorique de l'analyse des données récoltées est celui de la construction biographique des apprentissages. Les résultats de cette enquête montrent que la professionnalisation du dirigeant d'entreprise se déroule différemment selon son histoire personnelle. La professionnalisation a une dimension existentielle car elle requiert une découverte de soi-même et du rapport que l'entrepreneur entretient avec le monde.
Origin : Files produced by the author(s)